Dziś proponujemy Wam ciekawe zabawy matematyczne z bałwankami, w sam raz na zakończenie "zimy" :) Zobaczcie świetny teatrzyk stolikowy na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej, a na końcu pobierzcie gotowy scenariusz zajęć.
1. Przywitanie się dzieci i nauczycielki za pomocą freblowskiej rymowanki i daru nr 1:
Piłka wokoło podróżuje,
w naszych rekach dobrze się czuje,
teraz chwilę odpoczywa,
w czyich rękach się ukrywa?
W tym pudełku kolorów co nie miara.
Z każdego koloru jest piłeczek para.
Raz się piłeczki głośno posprzeczały
i na dywan wszystkie wysypały
żadna z nich pary znaleźć nie może,
Znajdź (imię dziecka) parę piłeczek w czerwonym kolorze.
2. Zagadka dotycząca tematu zajęć.
3. Teatrzyk stolikowy z darami na podstawie wiersza W. Chotomskiej pt. "Dziesięć bałwanków":
Dziesięć bałwanków było w jednym lesie,
ni mniej, ni więcej, tylko właśnie 10.
Jeden się drapał do dziupli na drzewie
i tak się zdrapał, że zostało 9.
Dziewięć bałwanków stało na polanie,
dokładnie dziewięć, bałwan przy bałwanie.
Lecz jeden poczuł, że go kręci w nosie.
Jak zaczął kichać, to zostało 8.
Osiem bałwanów stało w dalszym ciągu,
lecz jeden bał się mrozu i przeciągów.
Więc włożył kożuch i okrył się pledem.
Jak go odkryli, to już było 7.
Z siedmiu bałwanków jeden zaraz orzekł,
że się poślizgać warto na jeziorze.
Lecz ledwie zdążył na jezioro wleźć,
wpadł w taki poślizg, że zostało 6.
Tych sześć bałwanków stałoby do teraz,
lecz jeden bałwan zaczął się rozbierać.
Chciał się ochłodzić, miał na kąpiel chęć-
jak się rozebrał, to zostało 5.
Z pięciu bałwanów jeden zaraz ubył,
bo go ciekawość przywiodła do zguby.
Nie wiedział, po co są kaloryfery-
jak się dowiedział, to zostały 4.
Cztery bałwany stały w dwuszeregu,
lecz jeden zaczął tupać na kolegów.
Tupał i tupał, bo był strasznie zły,
i tak się stupał, że zostały 3.
Te trzy bałwanki długo nie postały,
bo jeden bałwan znał świetne kawały.
Z własnych dowcipów śmiał się:
- Cha! Cha! Cha!
i pękł ze śmiechu, i zostały 2.
A jak została tych bałwanów dwójka,
to się zaczęła między nimi bójka...
Dziesięć bałwanków stało na polanie.
Ile zostało? Oto jest pytanie!
4. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza:
• Ile było bałwanków?
• Co się z nimi stało?
• Ile bałwanków zostało?
5. Rodzina bałwanków - zabawa ruchowa
Dzieci poruszają się w rytm tamburyna swobodnie po dywanie, na pauzę nauczyciel pokazuje kartonik z liczbą kropek i prosi, aby dzieci utworzyły tylu liczbowe rodziny ile wskazuje liczba kropek na kartoniku.
6. Zabawa sprawnościowa z darem nr 1
Podawanie piłeczek po kole za pomocą spinaczy do bielizny.
7. Guziczki bałwanków
Każde dziecko dostaje miseczkę i kartoniki do klasyfikowania w różnych kolorach i z różną liczbą kropek. Zadaniem dzieci jest wrzucić do miseczki tyle guzików (dar nr 10) i w takim kolorze, jaki wskazuje kartonik.
8. Praca w zespołach zadaniowo – zabawowych:
• Kącik darów - „Bałwankowe porządki”- klasyfikowanie darów w kolorze białym, z wykorzystaniem kartoników do klasyfikacji, klasyfikowanie ze względu na kolor i figurę.
• Kącik twórczy - „Bałwanki”- wykonanie bałwanków z płatków kosmetycznych.
• Kącik badawczy - wykonanie sztucznego śniegu z wody i mąki ziemniaczanej.
• Kącik gospodarczy - układanie domków dla bałwanków z daru nr 3 i 4.
Cały scenariusz zajęć możesz pobrać tutaj:
Miłej zabawy!
Brak komentarzy
Prześlij komentarz