Każdy nauczyciel, także nauczyciel wychowania przedszkolnego, zobowiązany jest do realizowania Kompetencji Kluczowych. Zazwyczaj nauczyciele borykają się z koniecznością godzenia codziennych zajęć z realizacją owych kompetencji.
Nauczyciele pracujący w nurcie pedagogiki freblowskiej mogą spać spokojnie, bowiem to podejście do pracy z dzieckiem gwarantuje realizację Kompetencji Kluczowych niejako przy okazji.
Jest to kolejny dowód na to, iż pedagogika freblowska to dobra droga edukacji małego dziecka. W tabeli poniżej przedstawiam zestawienie Kompetencji Kluczowych oraz przykładowe działania w przedszkolu, które realizują każdą z nich.*
Kompetencje
Kluczowe
|
Założenia
|
Przykładowe
działania
w przedszkolu |
Kompetencje
w zakresie rozumienia i tworzenia informacji |
Zakładają zdolność skutecznego
komunikowania się i porozumiewania się z innymi osobami we właściwy i
kreatywny sposób.
Umiejętność rozumienia i tworzenia informacji to zdolność
identyfikowania, rozumienia, wyrażania, tworzenia i interpretowania pojęć,
uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie, przy wykorzystaniu obrazów, dźwięków
i materiałów cyfrowych we wszystkich dziedzinach i kontekstach.
|
Praca
w grupach zabawowo – zadaniowych
Zabawa
z darami – kreatywna komunikacja
|
Kompetencje
w zakresie wielojęzyczności |
Kompetencje
te określają zdolność do prawidłowego i skutecznego korzystania z różnych
języków w celu porozumiewania się.
Dzięki nim dziecko będzie posługiwało się bez
skrępowania językiem obcym, będzie również prawidłowo posługiwało się
językiem ojczystym.
|
Wplatanie
rymowanek
w j. angielskim.
Doskonalenie
wypowiedzi
w języku ojczystym, poprzez wysłuchiwanie dzieci.
Czas,
który dajemy dziecku, by tworzyło na miarę swoich możliwości oraz
opowiedziało o tym.
|
Kompetencje
matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i
inżynierii
|
Kompetencje
matematyczne to zdolność rozwijania i wykorzystywania myślenia i postrzegania
matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych sytuacjach.
Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych dotyczą zdolności i chęci
wyjaśniania świata przyrody z wykorzystaniem istniejącego zasobu wiedzy i
stosowanych metod, w tym obserwacji i eksperymentów, w celu formułowania
pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach.
|
Zabawy
z darami budują intuicje matematyczne.
Wykorzystywanie
zabaw z Kartami Liczbowymi.
Korzystanie
z kart z segregatorów, nawet podczas zabawy swobodnej.
Zabawy
w grupach zabawowo-zadaniowych, zwłaszcza w grupie badawczej realizują
kompetencje technologii i inżynierii.
|
Kompetencje cyfrowe
|
Kompetencje cyfrowe obejmują pewne, krytyczne i
odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi
do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie. Obejmują one
umiejętność korzystania z informacji i danych.
|
Zabawy
z dziećmi w oparciu o książkę "Przygotowanie
do programowania. Gry logiczne i ćwiczenia unplugged z darami Froebla",
A.Kwapiszewska-Wolska, B. Bałdyga, N. Walter, Froebel.pl Sp. z o.o., Lublin
2019.
Dzięki nim dzieci uczą się jakie
korzyści można czerpać z postępu cywilizacji.
Kreatywność powstanie w głowie,
podczas zabaw na dywanie, później można przenieść to na program czy
realizację gry komputerowej.
|
Kompetencje osobiste, społeczne
i w zakresie umiejętności uczenia się |
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie
umiejętności uczenia się to zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania
odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową.
|
Organizacja
freblowskiego dnia w przedszkolu, podmiotowe traktowanie każdego dziecka,
możliwość doboru zabaw, które rozwijają, każde dziecko.
Współpraca
w grupach, samodzielna eksploracja świata dzięki odpowiedniemu wyposażeniu
kącików zabawowo – zadaniowych.
|
Kompetencje
obywatelskie
|
Kompetencje obywatelskie to zdolność działania
jako odpowiedzialni obywatele oraz pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim
i społecznym.
|
Organizowanie
różnych zbiórek w przedszkolu.
Wspólne
decydowanie o doborze zabawy, organizowanie sytuacji, w których dzieci
głosują i decyduje większość.
Praca
w grupach zabawowo – zadaniowych, nauka umiejętności kompromisu, podejmowania
wspólnych decyzji jako grupa, rozumienie, że każdy głos się liczy.
|
Kompetencje
w zakresie przedsiębiorczości |
Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości to
między innymi zdolność wykorzystywania szans i pomysłów oraz przekształcania
ich w wartość dla innych osób.
Przedsiębiorczość opiera się na kreatywności,
krytycznym myśleniu i rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu inicjatywy.
|
Zabawy,
które pozwalają samodzielnie tworzyć dziecku, dzięki nim dziecko staje się
kreatywne, ale także wyciąga wnioski, które wykorzystuje w przyszłości.
Wspólne
planowanie z dziećmi organizacji dnia, wycieczki.
Wspólne
rozwiązywanie sytuacji problemowych, poszukiwanie rozwiązań razem z dziećmi.
|
Kompetencje
w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
Kompetencje
w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej obejmują rozumienie sposobów
kreatywnego wyrażania i komunikowania pomysłów i znaczeń w różnych kulturach,
za pomocą różnych rodzajów sztuki i innych form kulturalnych, oraz
poszanowanie dla tego procesu.
Obejmują one angażowanie się w rozumienie,
rozwijanie i wyrażanie własnych pomysłów oraz odczuwanie swojego miejsca lub
roli w społeczeństwie na wiele różnych sposobów i w wielu kontekstach.
|
Wykorzystanie
teatrzyków stolikowych podczas zajęć oraz zachęcanie dzieci do organizowania
teatrzyków samodzielnie.
Możliwość
układania obrazów z freblowskich darów.
Opowiadanie
o pracy innych dzieci, bez krytyki, z poszanowaniem twórczości drugiej osoby.
Udział
w konkursach.
Zabawy
muzyczno – rytmiczne z darami Froebla.
Interpretacja
muzyki z wykorzystaniem darów.
|
Brak komentarzy
Prześlij komentarz