W kolejnym zadaniu należy zwrócić uwagę na nowe pojęcie, które się pojawia, a mianowicie kodowanie. Warto też przypomnieć sobie, czym różnią się pojęcia programowanie i kodowanie.
„Programowanie jest integralnie związane z myśleniem komputacyjnym (algorytmicznym), natomiast kodowanie w informatyce dotyczy stricte języka programowania. Koder to ktoś, kto koduje z jednego języka na drugi. Może to być kodowanie z języka angielskiego do Morse’a lub z kodu angielskiego do Java. Inaczej mówiąc, koder tłumaczy język na taki, który będzie zrozumiały dla danej aplikacji”*
Profesor M.M. Sysło wyjaśnia, że „kodowanie polega na ogół na zastępowaniu znaków tworzących oryginalną wiadomość innymi znakami lub zbiorami znaków według jednoznacznego przepisu”**
Jedną z odmian kodowania jest szyfrowanie informacji, czyli zapisanie danej informacji szyfrem, który trzeba znać, aby daną informację odszyfrować.
Kodowanie to proces przekształcania poszczególnych danych z jednego rodzaju postaci na inny lub zastępowania poszczególnych elementów umownymi znakami w celu tworzenia, zapisania lub odczytania informacji. Innymi słowy, to zamiana jednej formy informacji na drugą, symboliczną. Ta druga, umowna forma informacji przedstawiana jest w postaci specjalnego systemu znaków czy sygnałów, który nazywamy kodem.
Kodowanie z darami Froebla ma na celu wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń także w obszarze nowych technologii. Dziecko odczytuje znaczenie obrazów, nazywa symbole i znaki, klasyfikuje przedmioty, układa je w grupy, szeregi i rytmy. Kształcenie umiejętności kodowania w edukacji przedszkolnej i szkolnej powinno odbywać się w trakcie zajęć, poprzez zabawę z wykorzystaniem różnorodnych środków dydaktycznych typu plansze czy gry.
Dary Froebla i kodowanie mają ze sobą bardzo dużo wspólnego i wiele możliwości kreatywnego tworzenia. Poprzez manipulowanie i działanie wdrażają dzieci do nauki tworzenia kodu. Drewniana siatka z kratownicą, klocki o różnych kształtach, wielkości i kolorze to doskonałe narzędzia do rozwijania logicznego myślenia.
Podczas projektowania własnych ćwiczeń powinniśmy mieć na względzie, że proponowane zadanie musi działać w dwie strony. Co oznacza, że dzieci powinny móc odczytać kod i odkodować informację, ale również mieć możliwość zakodowania wiadomości.
* A. Kwapiszewska-Wolska, B. Bałdyga, N. Walter, "Przygotowanie do programowania. Gry logiczne i ćwiczenia unplugged z darami Froebla", Froebel.pl, Lublin 2019
** M. M. Sysło, "Porządek wśród informacji kluczem do szybkiego wyszukiwania" [w:] M. M. Sysło (red.), "Zbiór wykładów Wszechnicy Popołudniowej. Tom 1: Podstawy algorytmiki. Zastosowania informatyki", Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki, Warszawa 2011, s. 230–231
Brak komentarzy
Prześlij komentarz