Tydzień bez zabawek – projekt Froebel

9 czerwca 2023

Pomysł przeprowadzenia tygodnia bez zabawek jest w moim przedszkolu powielany od kilku lat... Od kilku też lat za każdym razem w każdej grupie wygląda on inaczej – wszak jest to czas, który oddajemy do dyspozycji dzieci i ich kreatywności. 
Czym się jednak bawić skoro nie ma zabawek? Zwykle ten temat kojarzy się z przedmiotami z recyklingu (setki kubeczków po jogurtach, butelek PET, zakrętek, tektury, …) – materiału nigdy nie brakuje. Pomysłów, jak się okazuje, również nie brakuje – skoro można przeprowadzić taki „eksperyment” z dziećmi niejeden raz. 
Ja postanowiłam ugryźć ten temat z innej strony – nie będzie w sali zabawek – ale będą freblowskie dary!

Jestem fanką zagadek, escape roomów. Postanowiłam więc wprowadzić dzieci w ten nietypowy tydzień w równie nietypowy sposób. Zadałam dzieciom krótką zagadkę, która poprowadziła je do jednego z darów, w którym ukryta była kolejna zagadka oraz litera potrzebna do utworzenia hasła – i tak od zagadki do zagadki dzieci w końcu rozwiązały hasło, które pozwoliło nam rozpocząć cały tydzień freblowskich przygód.

Jakie zagadki czekały na dzieci? Jakie było hasło i co z nim później zrobiliśmy? Jak przygotować salę na tydzień bez zabawek? I w końcu – jak odnalazły się w tym projekcie dzieci? Zapraszam Was do dalszej części wpisu. Myślę, że uda mi się przekonać Was do spróbowania tego samego w swojej grupie!

PUDEŁKA ZAGADEK – freblowski escape room

Zaczyna się niewinne, zapraszam dzieci do wspólnej zabawy i mówię pierwszą zagadkę:

„W tym pudełeczku kolorów co nie miara
z każdego koloru jest piłeczek para…”

Oczywiście chodzi o DAR 1. Dzieci szukają go w sali, wspólnie otwierają. Znajdują jedną literę (1) (dowolną z wyrazu FROEBEL) oraz zadanie:

„Dwie piłeczki się pokłóciły
i już do pudełka nie wróciły.
Żadna się teraz odnaleźć nie może
znajdź parę piłeczek w zgubionym kolorze”
Choć piłeczki zwykle ułożone są w pudełku kolorami – wymieszałam je wcześniej, by delikatnie utrudnić zadanie. Dzieci zastanawiają się jakiej pary piłeczek brakuje i odnajdują je w sali. (Jeśli macie do dyspozycji więcej niż jeden dar 1 warto rozłożyć również inne kolory piłeczek luzem w sali).

Przy brakujących piłeczkach dzieci odnajdują kolejną literę (2) oraz zagadkę:
„Trzy różne figury w małym domku mieszkają
Dzieci już bardzo dobrze je znają.
Z bryłami do złożenia stelaż mały,
który do teatrzyków jest doskonały”
Dzieci odszukują w sali dar 2. W pudełku znajdują się: 2 kule, 2 walce, stelaż, 1 duży sześcian – i dla odmiany jeden mały sześcian z daru 3; ponadto kolejne litery (3 i 4) oraz zagadka umieszczona na dużym sześcianie:

„Sunął raz sześcian przez świat,
nagle patrzy – to jego mały brat.
Ale było ich przecież więcej!
Poszukaj ich domu jak najprędzej.”
Dzieci odszukują dar 3. Znajdują w niej 7 sześcianów, na których umieszczone są na jednej ścianie cyfry od 1 do 7, a symbole na drugiej ścianie. 

W pudełku jest również kolejna zagadka:

„Trochę ciężkie, twarde, drewniane,
ciekawe czym jest powypełniane.
gdzie są kule, sześciany i walce?
Zaraz nam będą potrzebne sprawne palce”
Chodzi oczywiście o dar 1.1. Dzieci znajdują w nim kolejną literę (5) i treść zabawy (każde dziecko bierze po jednej kuli, sześcianie i walcu, i wykonuje to co dzieje się w wierszyku):

"Kula, sześcian, walec – weź w ręce te figury,
Podnieś je teraz wysoko do góry.
A teraz na podłodze wylądują
I różne akrobacje popróbują:
<Wskoczył sześcian na kulę – Nie utrzymał się w ogóle.
Wskoczyła kula na walec, szło jej doskonale.
Walec stanął na sześcianie i stwierdził, że nie przestanie.
Sześcian na walcu się ustawił, przez chwilę dobrze się bawił.
Walec na kuli się kładł, lecz po chwili spadł.
Tak się figury wygłupiały, że aż się poobijały>
Więc zróbmy z nich korale.
lecz nie mamy sznurków wcale..
Poszukajcie daru ze sznurkami.
A co się wydarzy dowiecie się sami."
Dzieci odnajdują Dar 1.2. Znajduje się tam kolejna litera (6). Ku zdziwieniu dzieci nie ma tam żadnej karteczki z zadaniem. Na planszy jest za to przeplecione ze sznurka serce (lub inny dowolny symbol).
Różne dary oznaczone są w sali małymi karteczkami z różnymi symbolami (np. słońce, chmurka, fala, serce). Dzieci starają się same dojść do tego, że serce na planszy oznacza, że muszą znaleźć
dar z odpowiednim symbolem.

W ten sposób odnajdują tablicę (lub inny dowolny dar w którym ukryty będzie kod do rozwiązania zagadki – alfabet z przydzielonymi do każdej litery innym kształtem oraz ostatnia
litera (7)).

Ważne jest żeby dzieci same próbowały powiązać kod z wcześniejszymi sześcianami z daru 3.
Układając sześciany od 1 do 7 i odszyfrowując kolejne litery utworzą hasło FROEBEL! Radość nie do opisania!
Jak widzicie zadania nie są trudne! Dzieci świetnie radzą sobie z nimi – co z resztą widać na zdjęciach. Zagadki stworzone z wierszy nieocenionej Sylwii Kustosz, niektóre zmodyfikowane
przeze mnie na potrzebę zadań. Jest to luźna propozycja, którą łatwo rozszerzyć, zmodyfikować.

Myślę, że „Pudełka zagadek” to dobry sposób na rozpoczęcie freblowskiego tygodnia. Świetnie sprawdzi się również podczas świętowania kolejnych urodzin Froebla!

A co zrobicie dalej z tym hasłem? Zostawiam Wam dowolność, tu już można popłynąć z pomysłami. Ja pokażę Wam zadanie, które zrobiliśmy z dziećmi zaraz po utworzeniu hasła.
Po utworzeniu hasła FROEBEL poprosiłam dzieci, by namalowały Kolor-Symbol-Obraz (jest to rutyna Myślenia Krytycznego), który kojarzy im się z Froeblem. Zobaczcie co nam wyszło z tej aktywności.
Okazało się, że dzieci kojarzą Froebla głównie z kolorem drewna (pudełek) oraz z kolorem czarnym (tłumaczyły, że był ubrany na czarno na zdjęciu, które im kiedyś pokazywałam :D ).

Dla dzieci symbolem kojarzącym się z Froeblem były głównie figury, pudełka z darami lub wieża z sześcianu walca i kuli!
A na swoim obrazie dużo dzieci narysowały postać Froebla, głównie na tle natury! Bardzo rozczuliły mnie te prace.

Postanowiliśmy w końcu przygotować salę do tygodnia bez zabawek. Wynieśliśmy wszystkie zabawki, rozłożyliśmy dary Froebla i dary natury na półkach (dzięki uprzejmości innych grup
mieliśmy do dyspozycji więcej egzemplarzy darów). Co się działo przez cały tydzień? Zobaczcie sami do czego doprowadzać może dziecięca kreatywność, swoboda twórcza i współpraca.
TEATRZYKI – ulubiona aktywność tygodnia

FREBLOWSKIE GRY I ZABAWY autorstwa dzieci

ZAMKI, DOMY I INNE BUDOWLE czyli neverending story


Zachęcam każdego do tygodnia bez zabawek – zarówno tego z produktami z recyklingu, jak i tego tylko z Froeblem. Mimo, że korzystamy z darów Froebla codziennie okazało się to nowym, ciekawym i bardzo kreatywnym doświadczeniem. A jak zakończyliśmy ten tydzień? Freblowskim teleturniejem!
Ale o tym opowiem Wam już w kolejnym artykule...




Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia