Podróż do Krainy Liczb, czyli #zabawyzmatematyką -- CYFRA 1

12 października 2020

Kto powiedział, że matematyka musi być nudna i trudna?

Sprawdzoną metodą pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym jest nauka przez zabawę. Dziecko podejmuje zabawę z przyjemnością, dlatego może być ona dobrym sposobem oswajania się z trudnymi sytuacjami oraz okazją do kształtowania ważnych umiejętności. 

W zabawie dzieci uczą się, gromadzą dużo doświadczeń i przetwarzają je w schematy umysłowe. Odpowiednio dobrane zabawy w edukacji matematycznej sprzyjają rozwojowi czynności intelektualnych, służą dzieciom do dokonywania operacji klasyfikowania, dostrzegania regularności, łączenia tego, co podobne, wiązania przyczyny ze skutkiem. Pozwalają dzieciom przewidywać co może się zdarzyć, uczą podejmowania decyzji oraz unikania niepowodzeń w codziennych sytuacjach. Kształtują orientację przestrzenną, pozwalają zrozumieć pomiar długości, rozwijają kompetencje intelektualne dziecka. Ułatwiają dzieciom porządkowanie otoczenia, a w związku z tym funkcjonowanie w sytuacjach życiowych. 

Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do rozwijania dziecięcego zainteresowania matematyką. Może ono powstać przy zapewnieniu odpowiednich warunków: atrakcyjności form, metod oraz środków dydaktycznych, sprzyjających wyzwalaniu spontanicznej aktywności i kreatywności.

Podróż do Krainy Liczb ---> #zabawyzmatematyką

Najlepszym sposobem na wprowadzanie dzieci w świat matematyki jest działanie i doświadczanie. Chcemy zaproponować Wam ciekawy sposób na wprowadzanie dzieci w świat liczb, który można realizować przez cały rok szkolny. Będziecie mogli zabrać dzieci w podróż do Krainy Liczb, w trakcie której dzieci poznają liczby od 1 do 10 (jedna w miesiącu). 

Zajęcia matematyczne realizowane w ramach podróży po Krainie Liczb obejmują: 

- opowieść matematyczną o każdej z liczb od 1 do 10, 

- scenariusz z propozycjami zabaw w każdej z krain, 

- przykładowe plansze z darów do opowieści,

- ciekawe zadania i działania z darami i nie tylko. 

Raz w miesiącu będziemy dla Was publikować scenariusz z propozycją zabaw w kolejnej Krainie Liczb. Kto wybiera się z nami w tę niesamowitą podróż?


Poniżej zapraszamy do zapoznania się z pierwszym scenariuszem z serii. Dobrej zabawy!

Co jest potrzebne?

  • 2 plansze do opowieści;
  • mapa do opowieści oraz do zawieszenia cyfr (jako dekoracja stała w sali – brystol w kształcie mapy);
  • oznaczenia czterech kącików;
  • w kącikach: 

    • kącik gospodarczy: jabłka, deski do krojenia, noże, miseczki/kubeczki w liczbie dzieci do nałożenia jabłek, łyżeczki lub widelczyki do zjedzenia jabłek (noże, łyżeczki, kubeczki najlepiej jednorazowe);
    • kącik badawczy: duża miska z kaszą/piaskiem itp., w której ukryty jest klejnot, który wypadł Królowi z korony;
    • kącik twórczy: pół dużego brystolu i gotowe elementy do wyklejenia komnaty Króla Jedynki;
    • kącik darów: wybrane klocki do stworzenia muru.

Przebieg:

1. Teatrzyk z wykorzystaniem darów (przygotowanych wcześniej plansz do opowieści).


Opowieść o Królu Jedynce

Zapraszam Was do zwiedzenia Krainy Liczb. Zobaczcie, mam tutaj mapę, która pomoże nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (prezentacja mapy). Przez cały rok będziemy podróżować przez 10 krain.  Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczymy na mapie. Dziś do swego królestwa zaprasza Was Król Jedynka.

W królestwie Króla Jedynki wszystko jest w liczbie jeden. Świeci jedno słońce, po niebie płynie jedna chmurka, jest jeden piękny kwiat, rośnie jedno drzewo, na którym jest jedno jabłko. Zwierzęta też są pojedyncze, np. jeden jeż czeka pod drzewem aż spadnie jedno jedyne jabłko w królestwie, a pod niebem możemy zobaczyć jednego ptaszka.

Sam Król Jedynka też jest pojedynczy. Zobaczcie jak wygląda... Czy potraficie w powietrzu nakreślić jego kształt? (Dzieci powtarzają ruch po nauczycielu, który by uniknąć lustrzanego odbicia, odwraca się do nich tyłem).

Dzisiaj Król Jedynka zaprosił do swojego królestwa budowniczych, kucharzy, badaczy i artystów. Ma dla nich specjalne zadania.

Chce, aby budowniczowie wybudowali mu wysoki mur, który będzie bronił jego Królestwa... Oczywiście jeden wysoki mur.

Kucharzy prosi o potrawę z jednego składnika, a będzie nim jabłko, gdyż jedyny jeż który był w Królestwie zjadł jedyne jabłko z jedynego drzewa i Królowi Jedynce nie udało się skosztować jabłka. Czy przyrządzicie mu pyszny jabłkowy deser?

Badaczy prosi o odnalezienie jednego drogocennego kamienia, który odpadł Królowi Jedynce z korony.

Zaś malarze stworzą komnatę Króla Jedynki. Oczywiście na obrazie muszą być rzeczy pojedyncze.

Czy zgodzicie się wypełnić życzenia Króla Jedynki?


2. Podział dzieci na 4 zespoły i ustawienie oznaczeń kącików.

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczyciela:

  • kącik gospodarczy: dzieci kroją jabłka do jednorazowych kubeczków/miseczek w liczbie dzieci;
  • kącik twórczy: dzieci projektują komnatę z darów pamiętając, że elementy w komnacie muszą być pojedyncze, lub przyklejają gotowe elementy do kartonu;
  • kącik badawczy: dzieci szukają klejnotu w dużej misce z kaszą lub innym sypkim materiałem.
  • kącik darów: dzieci wspólnie budują jeden mur – muszą wykorzystać wszystkie otrzymane klocki.

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:

  • kącik twórczy – prezentacja i omówienie obrazu; podkreślanie pojedynczych elementów;
  • kącik badawczy – pokazanie wydobytego klejnotu;
  • kącik darów – prezentacja muru;
  • kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci potrawą z 1 składnika.

5. Zawieszenie cyfry 1 na mapie.


Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:








Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia