PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 2

29 października 2020

Zapraszam do zapoznania się z drugim scenariuszem w ramach Podróży do Krainy Liczb. Tym razem poznamy Górala Dwójkę i jego owieczki. 

Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co jest potrzebne?

  • plansza do opowieści, Góral Dwójka i owieczki;
  • mapa do opowieści oraz do zawieszenia cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi);
  • oznaczenia czterech kącików;
  • w kącikach:
    • kącik gospodarczy: pokrojony w kosteczkę oscypek i chleb, tacki do robienia mini kanapeczek z dwóch składników, serwetki w liczbie dzieci do degustacji kanapeczek;
    • kącik badawczy: pojemniki z drobnymi przedmiotami w liczbie 1 lub 2; dwie obręcze do segregacji przedmiotów;
    • kącik twórczy: pół dużego brystolu i szablon rękawic do wyklejania watą;
    • kącik darów: wybrane klocki do wybudowania dwóch zagród dla owieczek lub klocki z daru nr 3 (wzór nr 31 - łatwiejszy) i dar 4 do wybudowania drugiej zagrody (wzór nr 54 – trudniejszy).


Przebieg: 

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.


Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok będziemy podróżować przez 10 krain. Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczymy na mapie. Za Królestwem Króla Jedynki są dwójkowe góry, gdzie mieszka Góral Dwójka i właśnie dziś to on zaprasza Was do swojej dwójkowej krainy. Zobaczcie jak wygląda cyfra 2 (wodzenie palcem po wyklejonym śladzie).

Żeby nie było nam nudno podróżować nauczymy się wierszyka:

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole)
podaj rękę bo już czas. (podają sobie ręce)
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole)
chodź do Dwójki, z nami licz. (dzieci siadają w kole)

W krainie Górala Dwójki wszystko jest w liczbie 2. Góral mieszka za dwoma górami, na niebie płyną dwie chmurki. W krainie Górala Dwójki są dwie rzeki, a w każdej mieszkają po dwie ryby. Góral Dwójka ma dwie owieczki, które nazywają się Pucia i Bucia. 

O! Właśnie do nas idzie, żeby nas powitać... (zza drzwi N wnosi górala i owce). Zobaczcie, jak wygląda... Po czym poznacie, że Dwójka to góral? (kapelusz). Przyjrzyjcie się dobrze, jak wygląda. Czekajcie... Coś chyba chce powiedzieć... (N wchodzi w rolę Górala):

No na początku witojcie, hej! 
Witojcie w mojej krainie, w której w wszystko jest w liczbie 2. Pokażcie na palcach, ile to dwa... (Dzieci pokazują). Super! To moje owieczki Pucia i Bucia. Owieczki są dziś trochę markotne, bo się  nie wyspały... Wszystko przez wilka, co ze dwa razy zaglądał w nocy do zagrody. Chciałbym was prosić byście pomogli mi w kilku pracach. Pomożecie? 
Ostatnio byłem w gościnie u Króla Jedynki i pakując swoje rzeczy omyłkowo zabrałem kilka przedmiotów Jedynki. Chciałbym nie których z was poprosić byście oddzielili moje rzeczy od rzeczy Króla Jedynki. Moje rzeczy są oczywiście w liczbie 2 sztuk (pokazuje na palcach), zaś Króla Jedynki w liczbie 1 (pokazuje na palcach).
Drugie zadanie to zaprojektowanie mi rękawiczek, bo mi marzną ręce jak przychodzi halny wiatr. Ile mam rąk?... Oczywiście dwie! Mają być dwie rękawiczki.
Pucia i Bucia chciałyby mieć mocne zagrody, aby więcej nie bać się już wilka, więc część z was proszę o zbudowanie im dwóch mocnych zagród.
Kucharzy proszę o przygotowanie potrawy z dwóch składników, cobyśmy nabrali siły po ciężkiej pracy.
Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli.

a) kącik gospodarczy: wykonanie mini kanapeczek z dwóch składników;
b) kącik twórczy: zaprojektowanie rękawiczek;
c) kącik badawczy: segregowanie przedmiotów do 2 zbiorów;
d) kącik darów: budowanie dwóch zagród dla owiec;

3. Prezentacja i omówienie prac dzieci:

a) kącik twórczy – prezentacja rękawiczek dla Górala Dwójki; podkreślanie podwójnych elementów;
b) kącik badawczy – pokazanie posegregowanych przedmiotów;
c) kącik darów – prezentacja zagrody z owcami;
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci potrawą z 2 składników;

4. Przypomnienie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 1 oraz przyklejenie cyfry 2 na mapie nowej krainy.



Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:







Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia