PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 9

17 maja 2021

Nasza kolejna podróż po Krainie Liczb - już dziewiąta! - to spotkanie z sympatyczną Syrenką Dziewiątką. Jedziecie z nami? 



Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co potrzebne:
• plansza do opowieści, Syrena Dziewiątka,
• mapa do opowieści oraz do przyczepiania cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi),
• oznaczenia kącików (gotowe),
• w kącikach:
o kącik gospodarczy: babeczki, mascarpone, śmietana, cukier puder, rurki waflowe, banan, mandarynki, jabłko, winogrono, serwetki,
o kącik badawczy: pojemnik z wodą zabarwioną na niebiesko, 9 muszelek, szczypce,
o kącik twórczy: kartka A4 z wzorem paralelnym do planszy opowieści, klej, piasek, gotowe papierowe elementy do wyklejenia lub plastelina do wykonania słońca, chmur, morza, plansza opowieści na wzór,
o kącik darów: wybrane klocki do wybudowania altanki (Dar 3 i 4, karta nr 73)


Przebieg:


1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.
Nauczyciel:
Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok podróżujemy przez  10 krain.  Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczamy na mapie. Przypomnijmy sobie, jakie już krainy udało się nam odwiedzić [dzieci wymieniają]. Za lasem Krasnala Ósemki jest plaża, która prowadzi do morza. W morzu mieszka piękna Syrena Dziewiątka. Popatrzcie, jak wygląda 9 [wodzenie palcem po wyklejonym śladzie]. Żeby nie było nam nudno podróżować powtórzymy znaną nam już rymowankę:

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole)
podaj rękę bo już czas.(podają sobie ręce)
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole)
chodź do Dziewiątki, z nami licz. (dzieci siadają w kole)

W krainie Syreny Dziewiątki wszystko jest w liczbie 9. Krainę Syreny Dziewiątki ogrzewa słoneczko z 9 promyczkami, a po niebie płynie 9 małych chmurek. Syrenka przyjaźni się z 9 rybkami. Czy chcielibyście, aby Syrena Dziewiątka zabrała nas do swojej krainy? Tak? Zobaczę więc, czy jest gdzieś w pobliżu...

[zza drzwi N wnosi Syrenę Dziewiątkę]. Przyjrzyjcie się dobrze, jak wygląda. W jakim jest kolorze? Czekajcie... Coś chyba chce nam powiedzieć...

[N wchodząc w rolę Syreny Dziewiątki]
Witajcie dzieci!
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w mojej krainie, w której wszystko jest w liczbie 9. Pokażcie na palcach, ile to dziewięć... [dzieci pokazują, N podkreśla pokazując na palcach, że 5 i 4 to 9]. Super! Chciałabym zabrać Was w podróż po mojej dziewiątkowej krainie. Czy jesteście gotowi? Syrena Dziewiątka rozdaje dzieciom bilety w kształcie cyfry 9 i zaprasza je do pociągu.
Przy piosence „Chlup, chlup, chlup” dzieci „jadą” z Syreną Dziewiątką (robią pociąg), podróżując po jej krainie. Kiedy kończy się piosenka siadają w kółku. Syrena Dziewiątka mówi:
Witajcie w mojej krainie, pięknie tu prawda? Abyśmy się lepiej poznali, mam dla Was kilka zadań, które mam nadzieję okażą się dla Was świetną zabawą.
Pierwsze zadanie to wybudowanie altanki, która chroniłaby nas w południe przed zbyt mocnymi promieniami słońca.
Badaczy proszę o odnalezienie moich 9 muszelek, ponieważ kiedy rano wybrałam się na podwodną gimnastykę, to wszystkie zgubiłam. 
Artystów poproszę o stworzenie pejzażu mojej krainy, a kucharzy o przygotowanie smacznego poczęstunku.
Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików).

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli:
a) kącik gospodarczy: wykonanie deseru z  owocami i serkiem mascarpone;
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu (kopia do planszy opowieści);
c) kącik badawczy: odnalezienie 9 muszelek;
d) kącik darów: budowa altanki.

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślanie elementów w liczbie 9;
b) kącik badawczy – pokazanie odnalezionych muszelek w liczbie 9;
c) kącik darów – prezentacja altanki, przeliczenie wszystkich klocków (16 sztuk), pokazanie, że patrząc na altankę z boku (z każdej strony) widać jest 9 klocków;
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci deserem, poproszenie, by przeliczyły czy składa się on z 9 składników.

5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 9 oraz przyklejenie cyfry 9 na mapie nowej krainy.


Tutaj można pobrać scenariusz zajęć: 






Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia