PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- LICZBA 10

4 czerwca 2021

Nasza wspaniała podróż po Krainie Liczb dobiega końca. Przed nami ostatni przystanek - spotkamy dziś Dinozaura Dziesiątkę. Zapraszamy do wspólnej zabawy! 




Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co potrzebne:
plansza do opowieści, Dinozaur Dziesiątka;
mapa do opowieści oraz do przyczepiania cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi);
oznaczenia kącików (gotowe);
w kącikach: 
o kącik gospodarczy: gotowe gofry podzielone tak, żeby każdy miał po 10 kieszonek, truskawki pokrojone w kawałki, talerzyki i serwetki;
o kącik badawczy: kufer z 10 dinozaurami, odciski śladów dinozaurów w masie solnej;
o kącik twórczy: kartka A4 z wzorem paralelnym do planszy opowieści, gotowe dary do układania;
o kącik darów: wybrane klocki do wybudowania domku (Dar 3 i 4, karta nr 67)

Przebieg:

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.
Nauczyciel:

Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomagała nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Cały rok podróżowaliśmy przez 10 krain. Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczyliśmy na mapie. Przypomnijmy sobie, jakie już krainy udało się nam odwiedzić [dzieci wymieniają]. Za morzem Syrenki Dziewiątki rośnie 10 miłorzębów i to właśnie tam znajduje się kraina Dinozaura Dziesiątki. Popatrzcie, jak wygląda 10 [wodzenie palcem po wyklejonym śladzie]. Żeby nie było nam nudno podróżować powtórzymy znaną nam już rymowankę:
Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole)
podaj rękę bo już czas.(podają sobie ręce)
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole)
chodź do Dziewiątki, z nami licz. (dzieci siadają w kole)

W krainie Dinozaura Dziesiątki wszystko jest w liczbie 10. Krainę Dinozaura Dziesiątki ogrzewa słoneczko z 10 promyczkami, a po niebie płynie 10 małych chmurek. W tej krainie rośnie 10 miłorzębów [pokazanie obrazka z miłorzębem], a obok każdego z nich leży jeden kamień. Czy chcielibyście, aby Dinozaur Dziesiątka zabrał nas do swojej krainy? Tak? Zobaczę więc, czy jest gdzieś w pobliżu...

[zza drzwi N wnosi Dinozaura Dziesiątkę]. Przyjrzyjcie się dobrze, jak wygląda. W jakim jest kolorze? Czekajcie... Chyba chce nam coś powiedzieć...

[N wchodząc w rolę Dinozaura Dziesiątki]
Witajcie dzieci!
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w mojej krainie, w której wszystko jest w liczbie 10. Pokażcie na palcach, ile to dziesięć... [dzieci pokazują, N podkreśla pokazując na palcach, że 5 i 5 to 10]. Super! Chciałbym zabrać Was w podróż po mojej dziesiątkowej krainie. Czy jesteście gotowi? Dinozaur Dziesiątka rozdaje dzieciom bilety w kształcie cyfry 10 i zaprasza je do pociągu.

Przy piosence „Dinozaury z Juraparku” dzieci „jadą” z Dinozaurem Dziesiątką (robią pociąg), podróżując po jego krainie. Kiedy kończy się piosenka siadają w kółeczku. Dinozaur Dziesiątka mówi:
Witajcie w mojej krainie, pięknie tu prawda? Abyśmy się lepiej poznali mam dla Was kilka zadań, które mam nadzieję okażą się świetną zabawą.
Pierwsze zadanie to wybudowanie domku, w którym będę mógł odpocząć przed złożeniem jaj, bo zapewne jak wiecie dinozaury wykluwają się z jaj. 
Badaczy proszę o przyporządkowanie śladów stóp moich przyjaciół dinozaurów, którzy ukryli się w tej wielkiej skrzyni.
Artystów poproszę o stworzenie pejzażu mojej krainy, a kucharzy o przygotowanie smacznego poczęstunku.
 Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików).

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli:
a) kącik gospodarczy: wykonanie gofrów z truskawkami;
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu (kopia do planszy opowieści);
c) kącik badawczy: przyporządkowanie śladów do odpowiednich dinozaurów;
d) kącik darów: budowa domku.

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślanie elementów w liczbie 10;
b) kącik badawczy – pokazanie przyporządkowanych śladów do odpowiednich dinozaurów w liczbie 10;
c) kącik darów – prezentacja domku,
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci deserem, poproszenie, by przeliczyły czy składa się on z 10 elementów

5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda liczba 10 oraz przyklejenie liczby 10 na mapie krainy.
6. Podziękowanie dzieciom za udział w podróży do Krainy Liczb i za odnalezienie wszystkich krain.


Scenariusz zajęć można pobrać tutaj:



DZIĘKUJEMY ZA WSPÓLNĄ ZABAWĘ W KRAINIE LICZB!








Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia