PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 8

13 kwietnia 2021

Dziś zabieramy Was na spotkanie z sympatycznym Krasnalem Ósemką. To kolejna podróż po naszej Krainie Liczb. Dobrej zabawy! 

Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co potrzebne:

• plansza do opowieści, Krasnal Ósemka;
• mapa do opowieści oraz do przyczepiania cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi);
• oznaczenia kącików;
• w kącikach:
o kącik gospodarczy: gotowe galaretki w kubeczkach, serek mascarpone, śmietana, cukier, kruszone herbatniki, winogrono, banany i mandarynki
o kącik badawczy: pojemnik z wodą i brokatem, 8 guzików, szczypce
o kącik twórczy: kartka A4, farby, plansza opowieści
o kącik darów: wybrane klocki do wybudowania domku

Przebieg:

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.
Nauczyciel:

Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok będziemy podróżować przez 10 krain. Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczymy na mapie. Przypomnijmy sobie jakie krainy już udało się nam odwiedzić [dzieci wymieniają]. Opodal stawu Żabki Siódemki jest ciemny, gęsty las, gdzie mieszka Krasnal Ósemka. Popatrzcie jak wygląda cyfra 8 [wodzenie palcem po wyklejonym śladzie]. Żeby nie było nam nudno podróżować powtórzymy znaną nam już rymowankę:

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole)
podaj rękę bo już czas. (podają sobie ręce)
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole)
chodź do Trójki, z nami licz.(dzieci siadają w kole)

W krainie Krasnala Ósemki wszystko jest w liczbie 8. Krainę Krasnala Ósemki ogrzewa słoneczko z 8 promyczkami, a po niebie płynie 8 małych chmurek. W lesie gdzie mieszka Krasnal Ósemka rośnie 8 dębów, a obok każdego dębu rośnie biały zawilec. Trudna nazwa? Wyklaszczcie: za – wi - lec. [N. pokazuje realną ilustrację zawilca i omawia z dziećmi jego wygląd; mówi, że te kwiaty są chronione i nie wolno ich zrywać]. Czy chcielibyście, aby Krasnal Ósemka zabrał nas do swojej krainy? Tak? Zobaczę, więc czy jest gdzieś w pobliżu... 
[zza drzwi N wnosi Krasnala Ósemkę]. Przyjrzyjcie się dobrze, jak wygląda. W jakim jest kolorze? Czekajcie... Chyba chce nam coś powiedzieć... [N wchodząc w rolę Krasnala Ósemki]

Witajcie dzieci!
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w mojej krainie, w której wszystko jest w liczbie 8. Pokażcie na palcach, ile to osiem... [dzieci pokazują, N podkreśla pokazując na palcach, że 5 i 3 lub 4 i 4 to też 8]. Super! Chciałabym zabrać Was w podróż po mojej ósemkowej krainie, do której już przyszła wiosna. Czy jesteście gotowi? Krasnal Ósemka rozdaje dzieciom bilety w kształcie cyfry 8 i zaprasza je do pociągu.

Przy piosence „My jesteśmy krasnoludki” dzieci „jadą” z Krasnalem Ósemką (robią pociąg), podróżując po jego krainie. Kiedy kończy się piosenka siadają w kole. Krasnal Ósemka mówi:
Witajcie w mojej krainie, pięknie tu prawda? Abyśmy się lepiej poznali mam dla Was kilka zadań, które mam nadzieję okażą się dla Was świetną zabawą.
Pierwsze zadanie to wybudowanie dla mnie domku, żebym miał gdzie mieszkać.
Badaczy proszę o odnalezienie moich 8 guzików… Kiedy rano myłem się w źródełku, wypadły mi z kieszeni nowe guziki od mojego kubraczka i wszystkie mi się zgubiły.
Artyści stworzą pejzaż mojej krainy.
Kucharze przygotują nam smaczną przekąskę.

Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików).

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli:
a) kącik gospodarczy: wykonanie deseru z owocami i galaretką;
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu (kopia do planszy opowieści);
c) kącik badawczy: odnalezienie 8 guzików;
d) kącik darów: budowa domku.

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślanie elementów w liczbie 8;
b) kącik badawczy – pokazanie odnalezionych guzików w liczbie 8;
c) kącik darów – prezentacja domku;
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci przekąską, poproszenie, by przeliczyły czy składa się on z 8 składników.

5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 8 oraz przyklejenie cyfry 8 na mapie nowej krainy.

Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:









Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia