Rymowanka - naszych zajęć umilanka - #ZABAWY JĘZYKOWE Z ADĄ

22 marca 2021

Rymowanka to przyjemna dla ucha forma kształcenia i doskonalenia edukacji językowej naszych dzieci. Może być wykorzystywana również podczas zajęć plastycznych, przyrodniczych, społeczno-emocjonalnych, ruchowych, a nawet matematycznych. Po co? Odpowiedź jest prosta. Ten rytmiczny wierszyk przykuwa uwagę dzieci, a nawet dorosłych. Jest zabawny, melodyjny, a przez to łatwiejszy w zapamiętywaniu.

Rytm w  naszym życiu odgrywa bardzo ważną rolę. Towarzyszy nam od samego początku. Już będąc w brzuchu mamy możemy wsłuchiwać się  w rytmiczne bicie jej serca.  Rytm i  rytmiczna organizacja otaczającego nas świata – są stale obecne w naszym życiu. Możemy zauważyć je obserwując codzienne czynności, naprzemienność dnia i nocy, powtarzalność  pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Skrywają się w codziennych czynnościach, w naszych drobnych  rytuałach. Rytmiczna organizacja świata jest formą uporządkowania całości. Występuje ona również w przypadku naszych rymowanek.

Rymowanki mają szereg zalet, które sprzyjają rozwojowi naszych dzieci, między innymi:

·         rozwijają aktywność językową,

·         wzbogacają słownictwo,

·         wywołują pozytywne emocje,

·         ćwiczą i usprawniają pamięć,

·         poszerzają wiedzę i doświadczenie dziecka,

·         doskonalą poczucie rytmu,

·         stymulują do czynnego udziału w zajęciach,

·         rozwijają umiejętność zapamiętywania,

·         rozwijają inteligencję językową,

·         wpływają na pozytywną atmosferę w grupie.

 

Rymowanka jest tak skonstruowana, aby zachęcić do jej aktywnego odbioru. W naturalny sposób prowokuje i aktywizuje jej słuchaczy. Powoduje, że rodzi się w nas ochota do przewidywania, co zaraz nastąpi, jaki będzie kolejny rytm i prowokuje nas do prób jej dokończenia.

Zabawom z dziećmi powinny towarzyszyć rytmiczne teksy. Ich łatwo przyswajalna forma w znacznym stopniu ułatwia maluchom zapamiętywanie nawet bardzo trudnych i złożonych treści edukacyjnych. Pozytywna atmosfera, jaka wówczas panuje dodatkowo stymuluje ich  rozwój.

 

Poniżej znajdziecie kilka moich propozycji z różnorodnych obszarów edukacyjnych:

 

 

„Pory Roku”

Wiosna, lato, jesień, zima

Rytmu tego nie zatrzymasz.

Więc się naucz mój kolego,

Nie jest to nic trudnego.

 

 

„Hejże Hej”

Hej, że hej, Hej, że ha!

Podróżuje piłka ta.

Kiedy piłkę zatrzymamy,

Dwa przysiady wykonamy.

 

 

„Fioletowa piłeczka”

Fioletowa piłeczka

wyskoczyła z pudełeczka.

Przywitać się z dziećmi chciała

I buziaka im przesłała.

Jeszcze do nich pomachała

I dzień dobry powiedziała.

 

 

„Krążąca piłeczka”

Krąży czerwona piłeczka dookoła,

Grzeczne dzieci do zabawy woła.

W których rączkach, nagle stanie

Ten przedszkolak w środku koła

Wykona zadanie.

 

 

„Jeden, dwa, trzy”

Jeden, dwa, trzy

liczę Ja, liczysz Ty.

Cztery, pięć głośno licz ze mną,

Jeśli masz chęć.

Sześć, siedem wymieniamy

I szeroko się uśmiechamy.

Osiem, dziewięć, dziesięć mówimy

I od początku liczymy.

 

 

„Czerwona Piłeczka”

Czerwona piłeczka w stonogę się zmieniła

I wszystkie dzieci do zabawy zaprosiła.

Chciała zobaczyć, bo była ciekawa,

Czy uda im się wspólna zabawa.

Ustawić się w rzędzie poleciła,

Sama się w głowę robaczka zmieniła.

I polecenia wydawała:

Do przodu dwa kroki,

Złap się pod boki,

Podskocz do góry,

Złap ręką chmury.

Teraz do tyłu wszyscy idziemy,

Nikogo mocno za plecy nie ciągniemy.

Szeroko się teraz uśmiechamy.

 

 

„Uśmiech”

Pięknie w kole stoją dzieci,

Do nich właśnie piłka leci.

Z rąk do rąk ją podajemy,

Uśmiech tym wyczarujemy.

 

 

 

„Raz, dwa”

Raz, dwa, lewa, prawa,

To dopiero jest zabawa.

Piłka z nami maszeruje,

Jak usłyszy STOP,

Zadanie wykonuje.

 

 

 Miłej zabawy! 

 


.

 

 

 

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia