Rytm w naszym życiu odgrywa bardzo ważną rolę.
Towarzyszy nam od samego początku. Już będąc w brzuchu mamy możemy wsłuchiwać
się w rytmiczne bicie jej serca. Rytm i
rytmiczna organizacja otaczającego nas świata – są stale obecne w naszym
życiu. Możemy zauważyć je obserwując codzienne czynności, naprzemienność dnia i
nocy, powtarzalność pór roku, dni
tygodnia, miesięcy. Skrywają się w codziennych czynnościach, w naszych
drobnych rytuałach. Rytmiczna
organizacja świata jest formą uporządkowania całości. Występuje ona również w przypadku
naszych rymowanek.
Rymowanki mają szereg zalet, które sprzyjają rozwojowi naszych dzieci, między innymi:
·
rozwijają
aktywność językową,
·
wzbogacają
słownictwo,
·
wywołują
pozytywne emocje,
·
ćwiczą
i usprawniają pamięć,
·
poszerzają
wiedzę i doświadczenie dziecka,
·
doskonalą
poczucie rytmu,
·
stymulują
do czynnego udziału w zajęciach,
·
rozwijają
umiejętność zapamiętywania,
·
rozwijają
inteligencję językową,
·
wpływają
na pozytywną atmosferę w grupie.
Rymowanka jest tak skonstruowana, aby zachęcić do jej aktywnego odbioru. W naturalny sposób prowokuje i aktywizuje jej słuchaczy. Powoduje, że rodzi się w nas ochota do przewidywania, co zaraz nastąpi, jaki będzie kolejny rytm i prowokuje nas do prób jej dokończenia.
Zabawom z
dziećmi powinny towarzyszyć rytmiczne teksy. Ich łatwo przyswajalna forma w
znacznym stopniu ułatwia maluchom zapamiętywanie nawet bardzo trudnych i
złożonych treści edukacyjnych. Pozytywna atmosfera, jaka wówczas panuje dodatkowo
stymuluje ich rozwój.
Poniżej znajdziecie kilka moich propozycji z różnorodnych obszarów edukacyjnych:
„Pory Roku” Wiosna, lato,
jesień, zima Rytmu tego nie
zatrzymasz. Więc się naucz
mój kolego, Nie jest to
nic trudnego.
|
„Hejże Hej” Hej, że hej, Hej,
że ha! Podróżuje
piłka ta. Kiedy piłkę zatrzymamy, Dwa przysiady
wykonamy.
|
„Fioletowa piłeczka” Fioletowa
piłeczka wyskoczyła z
pudełeczka. Przywitać się
z dziećmi chciała I buziaka im
przesłała. Jeszcze do
nich pomachała I dzień dobry
powiedziała.
|
„Krążąca piłeczka” Krąży czerwona
piłeczka dookoła, Grzeczne
dzieci do zabawy woła. W których
rączkach, nagle stanie Ten
przedszkolak w środku koła Wykona
zadanie.
|
„Jeden, dwa, trzy” Jeden, dwa,
trzy liczę Ja,
liczysz Ty. Cztery, pięć
głośno licz ze mną, Jeśli masz
chęć. Sześć, siedem
wymieniamy I szeroko się
uśmiechamy. Osiem,
dziewięć, dziesięć mówimy I od początku
liczymy.
|
„Czerwona Piłeczka” Czerwona
piłeczka w stonogę się zmieniła I wszystkie
dzieci do zabawy zaprosiła. Chciała
zobaczyć, bo była ciekawa, Czy uda im się
wspólna zabawa. Ustawić się w
rzędzie poleciła, Sama się w
głowę robaczka zmieniła. I polecenia
wydawała: Do przodu dwa
kroki, Złap się pod
boki, Podskocz do
góry, Złap ręką
chmury. Teraz do tyłu
wszyscy idziemy, Nikogo mocno
za plecy nie ciągniemy. Szeroko się
teraz uśmiechamy.
|
„Uśmiech” Pięknie w kole
stoją dzieci, Do nich
właśnie piłka leci. Z rąk do rąk
ją podajemy, Uśmiech tym
wyczarujemy.
|
„Raz, dwa” Raz, dwa, lewa,
prawa, To dopiero
jest zabawa. Piłka z nami
maszeruje, Jak usłyszy
STOP, Zadanie
wykonuje.
|
.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz