PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 7

18 marca 2021

W naszej kolejnej podróży po Krainie Liczb odwiedzimy przemiłą Żabkę Siódemkę. Zapraszamy do zabawy!


Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co potrzebne:

• plansza do opowieści, Żabka Siódemka;
• mapa do opowieści oraz do przyczepiania cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi);
• oznaczenia kącików;
• w kącikach:
o kącik gospodarczy: kiwi pokrojone w krążki, groszki czekoladowe, kawałki czerwonych żelków, talerzyki papierowe;
o kącik badawczy: 7 różnych kolorów farb w pojemniczkach (niebieski, żółty oraz np. czerwony, biały, fioletowy, różowy, brązowy, 4 pędzle, pojemnik z wodą, białe kartki;
o kącik twórczy: kartka A4, flamastry, plansza opowieści;
o kącik darów: wybrane klocki do wybudowania mostu.


Przebieg:

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.

Nauczyciel:

Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok będziemy podróżować przez 10 krain. Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczymy na mapie. Czy pamiętacie jakie krainy już udało nam się odwiedzić? [dzieci wymieniają]. Za gospodarstwem Kurki Szóstki jest staw Żabki Siódemki, która dziś zaprasza Was do swojej siódemkowej krainy. Popatrzcie jak wygląda cyfra 7 [wodzenie palcem po wyklejonym śladzie]. Żeby nie było nam nudno podróżować powtórzymy znaną nam już rymowankę:

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole)
podaj rękę bo już czas. (podają sobie ręce)
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole)
chodź do Trójki, z nami licz.(dzieci siadają w kole)

W krainie Żabki Siódemki wszystko jest w liczbie 7. Krainę ogrzewa słoneczko z 7 promyczkami, a po niebie płynie 7 małych chmurek. Wokół stawu Żabki Siódemki rośnie 7 trzcin, a w stawie pływa siedmioro dzieci Żabki Siódemki, które zanim staną się żabkami - są kijankami. Trudna nazwa? Wyklaszczcie: ki – jan – ki. [N. pokazuje realną ilustrację kijanki i omawia z dziećmi różnice w stosunku do dorosłego osobnika żaby]. Czy chcielibyście, by Żabka Siódemka zabrała nas do swojej krainy? Tak? Zobaczę czy jest gdzieś w pobliżu... [zza drzwi N. wnosi Żabkę Siódemkę]. Przyjrzyjcie się dobrze jak wygląda. W jakim jest kolorze? [zielony kolor]. Czekajcie... Chce chyba coś nam powiedzieć...

N. wchodząc w rolę Żabki Siódemki:

Witajcie dzieci!
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w mojej krainie, w której wszystko jest w liczbie 7. Pokażcie na palcach, ile to jest siedem... [dzieci pokazują, N podkreśla pokazując na palcach, że 5 i 2 lub 3 i 4 to też 7]. Super! Chciałabym zabrać Was w podróż po mojej siódemkowej krainie, do której już przyszła wiosna. Czy jesteście gotowi? Żabka Siódemka rozdaje dzieciom bilety w kształcie cyfry 7 i zaprasza je do pociągu.
Przy piosence „Była sobie żabka mała” dzieci „jadą” z Żabką Siódemką (robią pociąg), podróżując po jej krainie. Kiedy kończy się piosenka siadają w kółeczku. Żabka Siódemka mówi:
Witajcie w mojej krainie, pięknie tu prawda? Abyśmy się lepiej poznali mam dla Was kilka zadań, które beda dla Was świetną zabawą.

Pierwsze zadanie to wybudowanie mostu nad stawem, aby mieszkańcy mojego kraju, którzy nie potrafią pływać mogli szybciej dostać się na teren za wodą. Badacze sprawdzą, jakie 2 kolory można pomieszać, by uzyskać zielony, czyli kolor mojej skóry. Artyści stworzą pejzaż mojej krainy, a kucharze przygotują nam smaczną przekąskę.

Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików).

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli:
a) kącik gospodarczy: wykonanie deseru owocowego (grupa kucharzy układa stonogi składające się z 7 krążków, na pierwszym krążku układają oczy i buzię);
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu (kopia do planszy opowieści);
c) kącik badawczy: odkrycie, które kolory należy połączyć, aby uzyskać zielony;
d) kącik darów: budowa mostu.

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślanie elementów w liczbie 7;
b) kącik badawczy – pokazanie z których kolorów powstał zielony;
c) kącik darów – prezentacja mostu;
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci przekąską, poproszenie, by przeliczyły czy mają 7 krążków kiwi.


5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 7 oraz przyklejenie cyfry 7 na mapie nowej krainy.

Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:




Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia