Międzynarodowy Dzień Kota to święto obchodzone corocznie 17 lutego. Zapraszam Was do zapoznania się z kilkoma propozycjami zabaw i aktywności wokół tego tematu.
• "Kot" - zagadka tematyczna - rysowanie jedną kreską, bez odrywania dłoni. Nauczyciel rysuje kota na dużym arkuszu jednocześnie wypowiadając słowa rymowanki. Następnie dzieci na swoich kartkach rysują kota, dorysowują brakujące elementy wg uznania; można wykorzystać również tace z sypkim materiałem (wszystko zależy od poziomu umiejętności dzieci).
Ja rysuję flamastrem – ty rysuj na „sucho” –
Policzek, ucho, czoło, ucho.
Policzek, nos, okrągły brzuch,
Zgrabne linie kreśli zuch.
Teraz ogonek nieco skręcony,
Powstał nam zwierzak zadowolony!
Przyjrzyj się uważnie temu rysunkowi,
Czego brakuje naszemu … /kotkowi/?
• Zabawy „Płoty i płotki”
Zagadka tematyczna:
Ze sztachetek on się składa,
Kotek chętnie na nim siada,
Jest ze stali lub drewniany,
Zdarza się też murowany. (płot)
Rysowany wierszyk - rysowanie jedną kreską, bez odrywania dłoni:
W górę - ząbek - w dół i w bok x 5
Kot na płotek robi skok!
• Zabawy z darem 8 – konstruowanie płotków z uwzględnieniem prawa serii (liczba elementów zależy od poziomu umiejętności dzieci). Konstruowanie płotów z różnorodnych patyczków w układzie poziomym i pionowym (mocowanie patyczków w glinie, plastelinie lub innej masie).
• Teatrzyk stolikowy do piosenki „Wlazł kotek na płotek i mruga”:
- wspólne śpiewanie (modulowanie głosem – cicho, głośno, wydłużanie fraz itp.)
- zabawa ruchowo- naśladowcza przy piosence
Wlazł kotek na płotek i mruga,
Ładna to piosenka niedługa.
Nie długa, nie krótka, lecz w sam raz,
Zaśpiewaj koteczku jeszcze raz!
(Wł. Syrokomla)
Siadł kotek na płotek i ziewa,
Nic więcej kotkowi nie trzeba,
Zeskoczył i zrobił koci grzbiet,
Na spacer na łapach będzie szedł.
(K. Małek)
• "Jestem sobie mały kotek" - zabawa naśladowcza/ ruchowa doskonaląca orientację w schemacie ciała/ w przestrzeni. Można ją śpiewać na melodię znanej piosenki „Tu paluszek, tu paluszek…”
Jestem sobie mały kotek, lubię wspinać się na płotek,
Tu mam uszko, a tu drugie, a tu wąsy takie długie.
Tu mam nosek, tu mam brodę i na nóżkach skakać mogę,
Kręcić umiem bioderkami i podrapać pazurkami.
Mam ogonek, cztery łapy, umiem skakać, myszki łapać,
Mleczko piję z małej miski, kiedy marsza grają kiszki.
Gdy się wyśpię, to poluję, kłębkiem wełny się zajmuję,
Sprytnym kotkiem jestem ja - każdy mnie już dobrze zna!
• Zabawy z piłeczkami
W drewnianym pudełku mieszkają piłeczki,
Zamienimy je teraz w wesołe koteczki!
Czary mary, czary mary, czary mary – fiku mik,
Abra kadabra, hokus pokus, kotka sobie wybierz ty!
Kciuk za uchem kotka drapie,
Ze wskazującym kotka łapie.
Środkowy kotka gilgocze,
Serdeczny kotka łaskocze.
A mały sprytny paluszek
Kotkowi masuje brzuszek.
Kotki na podłodze leżą,
Hop – na głowie teraz siedzą,
przytulają się do brzucha,
Raz do nosa, raz do ucha.
W górze, w dole, w górze, w dole,
Kotki lubią te swawole!
Z dłoni ułóż łódeczkę,
Pokołysz kota troszeczkę.
Dłoń druga pierwszą przykrywa,
Kotek już teraz odpoczywa.
(K. Małek)
• "Koty" - układanie wizerunków kotów z darów. Potrzebne będą: miseczka - pojemnik dla każdego dziecka, a w nim: dwa klocki w kształcie trójkąta /dar 7/, dwa dłuższe patyczki /dar 8/; mały, duży pierścień i średni półpierścień /dar 9/ (inspiracja: Ada Aleksiejew).
Pierścień mały, pod spodem duży,
Nad małym trójkątne uszy,
Z patyczków wąsiki, ogonek z połowy
Spójrz – kotek jest już gotowy!
• „Ubranko dla kota” – oplątywanie sylwety włóczką (pomysł Eweliny Ścibak).
• „Kto szybciej!”- zwijanie wełny na patyk - zawody zręcznościowe.
Teksty wierszyków i rymowanek: Katarzyna Małek
Dobrej zabawy!
Brak komentarzy
Prześlij komentarz