Zabawa i gra - OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY - DZIECI PROGRAMUJĄ - II EDYCJA - ZAGRAJMY

8 grudnia 2020

Każda gra może być zabawą, ale nie każda zabawa może być grą. Różnica między grą a zabawą polega na tym, że gra ma w sobie element rywalizacji, ktoś wygrywa, ktoś przegrywa, w zabawie zaś wygrywają wszyscy. Większość gier można przerobić na zabawy – i odwrotnie. Warto tak zrobić, jeśli się zdarzy, że ciągle ci sami uczestnicy gier przegrywają. Wtedy zrezygnujmy z rywalizacji w imię dobrej zabawy właśnie. Język polski posiada oddzielne sformułowania „gra” i „zabawa”. Nie wszystkie jednak nacje posiadają to rozróżnienie. 

Zabawa – to działalność dobrowolna, zazwyczaj bezinteresowna, podejmowana ze względu na przyjemność jakiej dostarcza samo jej wykonywanie. Zabawa jest jedną z głównych form działalności człowieka typową dla wieku dziecięcego. Jest naturalną drogą zaspokajania jego zainteresowań oraz potrzeb: ruchowych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych. Będąc jednocześnie środkiem edukacyjnych oddziaływań, przyczynia się do wielostronnego i harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. W publikacjach znajdziemy następujące rodzaje zabaw: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, ruchowe, dydaktyczne i integracyjne. 

Z pojęciem zabawy ściśle związane jest pojęcie gry, a więc takiej zabawy w której uczestników-graczy obowiązują ścisłe reguły postępowania i która toczy się o jakąś stawkę, wygraną. Gry mają duże wartości wychowawcze: uczą poszanowania przyjętych norm, sprzyjają uspołecznianiu, uczą umiejętności wygrywania i przegrywania. Zarówno gry i zabawy uczą działania w zespole, wyrabiają refleks i szybką orientację, sprawność ruchową i zręczność rąk. Rozwijają też wiedzę i niektóre funkcje intelektualne, takie jak: myślenie, pamięć i mowę. 


W projekcie edukacyjnym ZAgrajMy pojawią się propozycje zabaw i gier typu zrób to sam i zagraj

Pokażemy Wam jak skonstruować pierwsze gry, podpowiemy rozwiązania, ciekawe pomysły, zrobimy to razem z dziećmi. To one będą aktywnymi twórcami gier, a nie tylko biernymi ich odbiorcami. 

Wykorzystamy materiały, które dostępne są w salach: kartony, kredki, pudełka, nakrętki i wiele różnych. Jeśli dysponujecie darami Froebla będzie też okazja na ich wykorzystanie do freblowskich gier i zabaw. Nie przejmujcie się jeśli coś nie wyjdzie, karton się pognie czy rysunek nie będzie jak z drukarni. Ważne żeby tworzyć na miarę swoich możliwości i czerpać radość z samego konstruowania gry. 

ZAgrajMy! 




Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z programowaniem i otrzymać zadania, dołącz do nas! 




Oto fotorelacja pierwszych gier planszowych wykonanych przez dzieci. 








Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia