PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 4

16 grudnia 2020

 W kolejnej Podroży do Krainy Liczb poznacie Królową Czwórkę. Zapraszamy!


Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co jest potrzebne?
  • plansza do opowieści, Królowa Czwórka;
  • mapa do opowieści oraz do zawieszenia cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi);
  • oznaczenia kącików;
  • w kącikach:
    • kącik gospodarczy: ser biały, jogurt, cukier kryształ, cukier wanilinowy oraz miska i łyżka do wykonania serka, kubeczki i łyżeczki jednorazowe;
    • kącik badawczy: szkatułka z biżuterią (4 pierścionki, 4 zawieszki, 4 kolczyki, 4 bransolety) i pojemniki do segregacji, pęsety do segregacji;
    • kącik twórczy: pół brystolu niebieskiego lub granatowego i gotowe elementy w białym kolorze;
    • kącik darów: wybrane klocki do wybudowania zamku z czterema kolumnami (dar 3, dar 4, karta z segregatora nr 74).

Przebieg: 

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów. 
Nauczyciel: 

Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok będziemy podróżować przez 10 krain. Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczamy na mapie. Przypomnijmy sobie, jakie już Krainy udało się nam odwiedzić (dzieci patrząc na mapę przypominają poznane krainy i ich gospodarzy). Dziś podróżujemy dalej. Za Krainą Wróżki Trójki są 4 lodowe skały i właśnie tam znajduje się Czwórkowe Królestwo Królowej Czwórki, która zaprasza Was do swojej krainy. Żeby nie było nam nudno podróżować, powtórzymy znaną nam już rymowankę: 

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole) 
podaj rękę bo już czas. (podają sobie ręce) 
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole) 
chodź do Trójki, z nami licz.(dzieci siadają w kole) 

W śnieżnej krainie Królowej Czwórki wszystko jest w liczbie 4. Królowa mieszka za 4 lodowymi skałami, na niebie świeci słońce z 4 promieniami, po niebie płyną 4 chmurki, a każda gubi jedną śnieżynkę. [Wtrącenie: Ile jest śnieżynek?] Królowa przyjaźni się z 4 bałwankami, z których każdy ma po 4 węgielkowe guziczki. Bałwanki mają piękne imiona: Olek, Karolek, Alek i Marek. 

Czy słyszycie coś za drzwiami? Może zbliża się Królowa... Zobaczymy? [zza drzwi N wnosi królową]. Zobaczcie, jak wygląda... Po czym poznacie, że to Królowa czwórkowej śnieżnej krainy? [złota korona, biały kolor]. Przyjrzyjcie się dobrze, jak wygląda. Jak myślicie, dlaczego jest biała? Czekajcie... Coś chyba chce nam powiedzieć! 

Nauczyciel wchodząc w rolę Królowej Czwórki: 

Witajcie moje kochane dzieci! 
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w moim królestwie, w którym wszystko jest w liczbie 4. Pokażcie na palcach, ile to cztery... [Dzieci pokazują]. Super! Poznaliście już moje bałwanki? Powiedzcie: jak się nazywają? A ile ich jest? Tak, jest ich oczywiście cztery. Bardzo mi pomagają i wspólnie miło spędzamy czas. Wiecie już, że moje królestwo to kraina śniegu i lodu. Jest tu całkiem zimno. Czy jesteście gotowi stawić czoła niskim temperaturom? Tak?! No to w drogę, ruszamy! 

Przy piosence „Pada śnieg” dzieci jadą z Królową w saniach (robią pociąg), podróżując po jej królestwie. Kiedy kończy się piosenka, siadają w kole. Królowa mówi: 

Witajcie w mojej mroźnej krainie! Zimno tu, prawda? Musicie się rozgrzać. Mam dla Was kilka zadań. Jesteście gotowi? 
Pierwsze zadanie to wybudowanie dla mnie pięknego zamku z 4 kolumnami. 
Drugie zadanie to wykonanie pejzażu mojego królestwa. Pamiętajcie: jestem Królową Czwórką Śniegu i Lodu, więc wszystko musi być w kolorze białym. 
Trzecie zadanie to posegregowanie mojej biżuterii, która pomieszała się w szkatułce. 
Ostatnie zadanie to wykonanie białego przysmaku z 4 składników. 

Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy! 


2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików). 

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli: 
a) kącik gospodarczy: wykonanie serka; 
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu (odwzorowanie elementów z planszy opowieści, czyli słońce z 4 promieniami, 4 chmury, 4 śnieżynki, 4 bałwanki, 4 skały); 
c) kącik badawczy: segregacja biżuterii, wybranie do każdego pojemnika odpowiedniego kartonika kropkowego i cyfrowego (będą potrzebne 4 kartoniki z 4 kropkami i 4 kartoniki z cyfrą 4 oraz kilka innych, by dzieci miały z czego wybierać); zakładamy też, że dzieci same wpadną na to, jak posegregować biżuterię (same określą kategorie: pierścionki, zawieszki, bransolety, kolczyki); 
d) kącik darów: dzieci budują zamek z czterema kolumnami ( dar 3+4 nr 74). 

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci: 
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślenie poczwórnych elementów; 
b) kącik badawczy – pokazanie posegregowanej biżuterii wraz z odpowiednio dobranymi kartonikami; 
c) kącik darów – prezentacja zamku z czterema kolumnami; 
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci serkiem oraz omówienie, co weszło w skład potrawy. 

5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 4 oraz przyklejenie cyfry 4 na mapie nowej krainy. 


Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:






Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia