Dlaczego Dary? - czyli przygotowanie do podjęcia nauki programowania

4 lutego 2019

Dlaczego Dary? Zaczynając pracę z Darami Froebla już na wstępie przychodzi nam do głowy mnóstwo możliwości ich zastosowania: nauka matematyki, geometrii, teatrzyki czy też prace twórcze. Po dłuższym czasie zaczynamy odkrywać również nowe rozwiązania. Jednym z nich jest przygotowanie dzieci do nauki programowania. Pewnie niektórzy mogą zadać sobie pytanie: czy i w jaki sposób przedmioty „Dary” opracowane 200 lat temu mogą służyć w XXI wieku dzieciom do nauki programowania?


Obecnie nauka programowania pojawiła się w Podstawie Programowej dla I etapu edukacyjnego w szkołach podstawowych, a znaczna część nauczycieli włączyła je już do etapu przedszkolnego. W prostych grach i ćwiczeniach wykorzystujemy klocki, kasztany, poduszki, figurki, kubki, kolorowe karteczki, klocki LEGO.

Dlaczego więc mielibyśmy zacząć używać Darów?

W czym mogą nam one pomóc oraz czym różnią się od wcześniej wymienionych przedmiotów?

Zacznijmy od tego, że już od samego początku wykorzystanie Darów uczy dzieci logicznego myślenia. Sam proces wprowadzania kolejnych Darów jest ściśle określony i ze sobą powiązany. Każdy kolejny Dar nawiązuje swoim wyglądem do Darów wcześniejszych, czy to kolorem, kształtem czy też wielkością. Wprowadzenie pojedynczego Daru również obywa się według określonych zasad. Od całości do szczegółu tak, aby dostrzec najdrobniejszy element, a potem być w stanie odtworzyć pierwotną formę. 
Wdraża to do tworzenia w dzieciach intuicji pojęcia dekompozycji, jako procesu rozkładania złożonego problemu na mniejsze składowe, aby doprowadzić do jego rozwiązania. Być może niektórzy zastanawiają się jakim to problemem jest złożenie przez dziecko Daru - włożenie klocków do pudełka. Polecam zatem bez większej praktyki spróbować złożyć Dar 5, 5B lub 6. My dorośli napotkamy trudności, jaką więc sytuacją problemową może być to dla dziecka. 
Sprawa ma się podobnie jeżeli chodzi o prace z freblowskimi segregatorami.  Aby złożyć budowlę dziecko musi dokonać analizy płaskiego rysunku, rozłożyć go na poszczególne elementy, fazy budowania i wznosić warstwa po warstwie, piętro po piętrze. Często w ściśle określonej kolejności. Te same działania pokazują dzieciom działanie wg określonej instrukcji krok po kroku, aby osiągnąć założony cel. Dzięki temu tworzymy w umysłach intuicję pojęcia algorytmu liniowego (sekwencji instrukcji). 
Podane działania są rzeczami, które wykonuje każdy freblowski nauczyciel niemal codziennie nie zdając sobie sprawy, iż pomagają one kształtować pierwsze pojęcia wykorzystywane w nauce programowania. W takim układzie należy wziąć pod uwagę jakie korzyści przyniesie ze sobą celowe wykorzystanie „Darów” z pełną świadomością tego co, i w jaki sposób chcemy kształtować.


Logiczne połączenie Darów, ich mnogość, wzajemne połączenia, dają nam wiele możliwości tworzenia ćwiczeń, zwłaszcza gier logicznych, które uczą tworzenia strategii. Odpowiednie użycie papierowej siatki geometrycznej oraz papierowych siatek, dzięki którym możemy tworzyć gry, wdraża do zrozumienia algorytmu liniowego oraz przykładów kodowania
Dzięki budowie Darów projektowanie przez nas ćwiczeń staje się dużo łatwiejsze. Dysponujemy planszami z kratownicą, która wielkością odpowiada klockom, niezależnie od wykorzystywanego Daru. Powiązania kolorystyczne umożliwiają ćwiczenia w układaniu kodów. Posiadając jeden lub więcej kompletów Darów mamy możliwość tworzenia rozmaitych zadań bez konieczności gromadzenia niezliczonej ilości dodatkowych drobiazgów.
Mam nadzieję, że wkrótce przekonacie się sami, że warto sięgnąć po Dary Froebla również podczas kształtowania umiejętności przydatnych w późniejszym czasie w nauce programowania.

Jest to zaledwie wstęp do tego, co chcemy Wam pokazać w kolejnych wpisach. Zalążek naszej pasji. Śledźcie na bieżąco nasze wpisy, w oczekiwaniu na kolejne inspiracje.



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia