Dlaczego Dary? Zaczynając pracę z Darami Froebla już na
wstępie przychodzi nam do głowy mnóstwo możliwości ich zastosowania: nauka
matematyki, geometrii, teatrzyki czy też prace twórcze. Po dłuższym czasie
zaczynamy odkrywać również nowe rozwiązania. Jednym z nich jest przygotowanie
dzieci do nauki programowania. Pewnie niektórzy mogą zadać sobie pytanie: czy i
w jaki sposób przedmioty „Dary” opracowane 200 lat temu mogą służyć w XXI wieku
dzieciom do nauki programowania?
Obecnie nauka programowania pojawiła się w Podstawie
Programowej dla I etapu edukacyjnego w szkołach podstawowych, a znaczna część nauczycieli włączyła je już do etapu przedszkolnego. W prostych grach i
ćwiczeniach wykorzystujemy klocki, kasztany, poduszki, figurki, kubki, kolorowe
karteczki, klocki LEGO.
Dlaczego więc mielibyśmy zacząć używać Darów?
W czym mogą nam one pomóc oraz czym różnią się od
wcześniej wymienionych przedmiotów?
Zacznijmy od tego, że już od samego początku wykorzystanie
Darów uczy dzieci logicznego myślenia. Sam proces wprowadzania kolejnych Darów
jest ściśle określony i ze sobą powiązany. Każdy kolejny Dar nawiązuje swoim
wyglądem do Darów wcześniejszych, czy to kolorem, kształtem czy też wielkością.
Wprowadzenie pojedynczego Daru również obywa się według określonych zasad. Od
całości do szczegółu tak, aby dostrzec najdrobniejszy element, a potem być w
stanie odtworzyć pierwotną formę.
Wdraża to do tworzenia w dzieciach intuicji pojęcia
dekompozycji, jako procesu rozkładania złożonego problemu na mniejsze składowe,
aby doprowadzić do jego rozwiązania. Być może niektórzy zastanawiają się jakim
to problemem jest złożenie przez dziecko Daru - włożenie klocków do pudełka.
Polecam zatem bez większej praktyki spróbować złożyć Dar 5, 5B lub 6. My
dorośli napotkamy trudności, jaką więc sytuacją problemową może być to dla dziecka.
Sprawa ma się podobnie jeżeli chodzi o prace z freblowskimi segregatorami. Aby złożyć budowlę dziecko musi dokonać
analizy płaskiego rysunku, rozłożyć go na poszczególne elementy, fazy budowania
i wznosić warstwa po warstwie, piętro po piętrze. Często w ściśle określonej
kolejności. Te same działania pokazują dzieciom działanie wg określonej
instrukcji krok po kroku, aby osiągnąć założony cel. Dzięki temu tworzymy w
umysłach intuicję pojęcia algorytmu liniowego (sekwencji instrukcji).
Podane
działania są rzeczami, które wykonuje każdy freblowski nauczyciel niemal
codziennie nie zdając sobie sprawy, iż pomagają one kształtować pierwsze
pojęcia wykorzystywane w nauce programowania. W takim układzie należy wziąć pod
uwagę jakie korzyści przyniesie ze sobą celowe wykorzystanie „Darów” z pełną
świadomością tego co, i w jaki sposób chcemy kształtować.
Logiczne połączenie Darów, ich mnogość, wzajemne
połączenia, dają nam wiele możliwości tworzenia ćwiczeń, zwłaszcza gier
logicznych, które uczą tworzenia strategii. Odpowiednie użycie papierowej
siatki geometrycznej oraz papierowych siatek, dzięki którym możemy tworzyć gry,
wdraża do zrozumienia algorytmu liniowego oraz przykładów kodowania.
Dzięki
budowie Darów projektowanie przez nas ćwiczeń staje się dużo łatwiejsze.
Dysponujemy planszami z kratownicą, która wielkością odpowiada klockom,
niezależnie od wykorzystywanego Daru. Powiązania kolorystyczne
umożliwiają ćwiczenia w układaniu kodów. Posiadając jeden lub więcej kompletów
Darów mamy możliwość tworzenia rozmaitych zadań bez konieczności gromadzenia
niezliczonej ilości dodatkowych drobiazgów.
Mam nadzieję, że wkrótce przekonacie się sami, że warto
sięgnąć po Dary Froebla również podczas kształtowania umiejętności przydatnych
w późniejszym czasie w nauce programowania.
Jest to zaledwie wstęp do tego, co chcemy Wam pokazać w
kolejnych wpisach. Zalążek naszej
pasji. Śledźcie na bieżąco nasze wpisy, w
oczekiwaniu na kolejne inspiracje.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz