Dzieci uwielbiają pracę w grupach - co do tego nie ma
wątpliwości. Dlaczego tak jest? Myślę, że wynika to przede wszystkim ze
swobody jaką mają w trakcie podejmowanych aktywności. Przedszkolaki mogą
samodzielnie bawić się – pracować. Mają ogromną satysfakcję z działań, które podejmują
i rodzi się w nich coś, co nazywam „odwagą twórczą”.
Przedszkolakom często brakuje pewności siebie. A może to
ich przyzwyczajenie do ... hmmm jak to powiedzieć ... braku pozwolenia na swobodne
działanie, twórcze bałaganienie, artystyczne brudzenie się? Praca w grupach
daje im możliwości jakich do tej pory nie miały, otwiera drzwi i okna
swobodnego, samodzielnego działania.
Aktywności w
kącikach to dla dzieci świetna zabawa, ale dla nauczyciela może to być powód do zmartwienia. O ile kącik darów i kącik twórczy nie nastręczają wielu kłopotów, to
dwa pozostałe są czasami problematyczne. Co zrobić w kąciku gospodarczym? Co w
kąciku badawczym? Na pewno każda z nas zadawała sobie takie pytanie nie raz.
Oto mały zbiór inspiracji. Wybieramy coś dla siebie, modyfikujemy i gotowe!
Kącik gospodarczy
W moim prywatnym słowniku to „kącik domowy”. Dla dzieci może
on stanowić centrum rozwoju samodzielności w samoobsłudze, a nauczycielowi często kojarzy się z kanapkami, sałatkami oraz wafelkami. I odwiecznym
problemem: „Skąd wziąć na to pieniądze?”
A przecież kącik
gospodarczy to fantastyczne środowisko do wprowadzania ćwiczeń w samoobsłudze.
Mała grupa pozwala łatwo zaobserwować dziecko, które ma jakiś kłopot lub potrzebuje wsparcia przed ostatecznym odniesieniem sukcesu.
Oto kilka propozycji zadań:
- „Strój zimowy – trudna sprawa” - ćwiczenia w ubieraniu kombinezonów, kurtek, czapek, szalików i rękawic.
- „Pokarm dla ptaków” – przygotowanie kul zbożowych.
- „Karmnik dla ptaków” - przygotowanie karmników w skórkach pomarańczy.
- Nauka prawidłowego zakładania rękawiczek, szalika i czapki. Omówienie zasad bezpiecznej zabawy śniegiem.
- „Przyjęcie dla Babci i Dziadka” - nauka nakrywania do stołu.
- „Składamy serwetki” – nauka składania serwetek.
- „Pakujemy prezenty!” - obwiązywanie pudełek po darach sznurówkami, wiązanie kokardek, pakowanie pudełek w papier pakowy lub prezentowy.
- Prace domowe – składanie ubrań, ścieranie kurzy, zamiatanie, układanie zabawek – ćwiczenia w samodzielności.
- „Kiełki” – założenie hodowli kiełków.
- Prace w kąciku przyrody – przygotowanie hodowli ziół (wysiew, wysadzanie, itp.)
- "Nasz ogródek” – prace ogrodnicze.
- Przedświąteczne porządki w sali – wycieranie kurzu z półek, przecieranie zastawy stołowej w kąciku lalek i kuchennym.
- „Plecak” – pakowanie plecaka na wyprawę, składanie ubrań, układanie ich w plecaku.
- „Uczę się składać” – nauka składania poszczególnych elementów stroju gimnastycznego.
- Nauka bezpiecznego przechodzenia przez ulicę – ćwiczenia praktyczne w sali.
- „Nasze zwierzęta” – opieka nad zwierzątkami w sali. Odwiedziny w innych salach – oglądanie zwierząt.
- „Biblioteczka” – przygotowanie biblioteczki w sali, ustalenie zasad wypożyczania książek, przygotowanie kart bibliotecznych.
- „Książkowe kolekcje” – segregowanie książek.
- „Wieszamy pranie” – ćwiczenia w rozwieszaniu ubrań na sznurkach i przyczepianiu ich klamerkami.
Kącik badawczy – kącik odkrywczy
Badanie rzeczywistości, dochodzenie do sedna,
odpowiadanie na pytania – samodzielnie, w oparciu o własne działania. To
dopiero radość, a jaki efekt… W metodzie freblowskiej łączy się przecież
elementarne siły głowy, rąk i serca. Dzieciaki wiedzą i pamiętają więcej, bo
są aktywnymi samoukami. Ogrom emocji jakie wzbudza taka aktywność, gwarantuje
im nie tylko wiedzę i umiejętności, ale przede wszystkim zapamiętanie wszystkiego
na długie lata.
Oto kilka propozycji zabawa w kąciku badawczym:
- „Kosz skarbów jesieni” – segregacja i obserwowanie darów jesieni (kasztany, żołędzie, szyszki, noski klonu, liście) oraz segregacja ich według podanego kryterium.
- „Co owoce mają w środku?” – zabawy badawcze.
- "Jaki to liść?" - przyporządkowywanie liści do poszczególnych drzew.
- „Polskie ptaki” - układanie puzzli (pocięte obrazki), dopasowywanie podpisów nazw ptaków.
- „Ptaki” – tworzenie albumu ptaków zimujących w Polsce.
- „Choinka – drzewo iglaste” - rozróżnienie drzew iglastych, rozumienie różnicy między choinką a drzewem iglastym.
- „Zimowe eksperymenty” - zabawy badawcze z lodem, śniegiem.
- "Oś symetrii" – układanie śnieżynek z darów na lusterkach.
- „Mąka jak śnieg biała” - tworzenie obrazów na tacach z mąką – poznanie konsystencji mąki.
- „Jajo dinozaura” – zabawa badawcza (rozmrażanie jajka, wyszukiwanie dinozaura).
- Oglądanie bryłki śniegu pod lupą. Eksperyment: Czy śnieg jest czysty?
- „Mierzymy czas” – zabawy badawcze z zegarkiem, klepsydrą, stoperem.
- „Figury geometryczne” - badanie figur płaskich i brył – porównywanie, przeliczanie boków, tworzenie sześcianów z wykałaczek i grochu, tworzenie ścian sześcianu z baniek mydlanych.
- Poznawanie różnych rodzajów papieru. Jakie ubranko ma książka? Co to jest okładka? Praprababcia współczesnej książki.
- „Mapa Polski” - praca z mapą, układanie w całość pociętej mapy, zaznaczanie sznurkami z daru 1.2 granic i Wisły, zaznaczenie na mapie stolicy, gór, morza, Lublina.
- „Liczymy, liczymy – świetnie się bawimy” - zabawy matematyczne (nawlekanie kolorowych gumek na rolkę z ręcznika papierowego, wyławianie z wody makaronu klamerkami do bielizny, układnie pęsetami koralików na podkładkach, nawlekania makaronu na patyczki).
- „Jasno, ciepło, mokro” – zabawa badawcza – obserwacja wzrostu i rozwoju rośliny w zależności od stworzonych jej warunków (1- brak wody, 2 – brak światła, 3 – woda, światło).
- „Od pestki do jabłuszka” - układanie historyjki obrazkowej, wklejanie do Zeszytu Przyrodnika. Krojenie owoców – oglądanie pestek, porównywanie wielkości i przeliczanie.
- „Badania na Marsie” – zabawa badawcza. „Nasza galaktyka” – tworzenie „galaktyki” w słoiku.
- "Magia kolorów” – łączenie kolorów, tworzenie nowych barw; malowanie na mleku.
- „Wodne eksperymenty” – sprawdzanie, co pływa, a co tonie?
- „Krótki, długi, dłuższy” – porównywanie długości i segregowanie wstążek ze względu na długość. Mierzenie przedmiotów w sali za pomocą różnych długości.
- „Wyścigi samochodów” – tworzenie własnej gry planszowej.
Magia i czas pracy w grupach działa na przedszkolaki, daje
ogromne możliwości i wspiera działania nauczyciela. Efekty tej pracy są
widoczne bardzo szybko, a ogromne zapotrzebowanie dzieci na tego typu
aktywności świadczy o głębokim sensie tego co robimy.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz