Bawimy się w grupach - propozycje aktywności w kąciku gospodarczym oraz badawczym

8 lutego 2019


Dzieci uwielbiają pracę w grupach - co do tego nie ma wątpliwości. Dlaczego tak jest? Myślę, że wynika to przede wszystkim ze swobody jaką mają w trakcie podejmowanych aktywności. Przedszkolaki mogą samodzielnie bawić się – pracować. Mają ogromną satysfakcję z działań, które podejmują i rodzi się w nich coś, co nazywam „odwagą twórczą”.

Przedszkolakom często brakuje pewności siebie. A może to ich przyzwyczajenie do ... hmmm jak to powiedzieć ... braku pozwolenia na swobodne działanie, twórcze bałaganienie, artystyczne brudzenie się? Praca w grupach daje im możliwości jakich do tej pory nie miały, otwiera drzwi i okna swobodnego, samodzielnego działania.
Aktywności w kącikach to dla dzieci świetna zabawa, ale dla nauczyciela może to być powód do zmartwienia. O ile kącik darów i kącik twórczy nie nastręczają wielu kłopotów, to dwa pozostałe są czasami problematyczne. Co zrobić w kąciku gospodarczym? Co w kąciku badawczym? Na pewno każda z nas zadawała sobie takie pytanie nie raz. Oto mały zbiór inspiracji. Wybieramy coś dla siebie, modyfikujemy i gotowe!

Kącik gospodarczy

W moim prywatnym słowniku to „kącik domowy”. Dla dzieci może on stanowić centrum rozwoju samodzielności w samoobsłudze, a nauczycielowi często kojarzy się z kanapkami, sałatkami oraz wafelkami. I odwiecznym problemem: „Skąd wziąć na to pieniądze?”

A przecież kącik gospodarczy to fantastyczne środowisko do wprowadzania ćwiczeń w samoobsłudze. Mała grupa pozwala łatwo zaobserwować dziecko, które ma jakiś kłopot lub potrzebuje wsparcia przed ostatecznym odniesieniem sukcesu.  

Oto kilka propozycji zadań:
  • „Strój zimowy –  trudna sprawa” - ćwiczenia w ubieraniu kombinezonów, kurtek, czapek, szalików i rękawic.
  • „Pokarm dla ptaków” – przygotowanie kul zbożowych.
  • „Karmnik dla ptaków” - przygotowanie karmników w skórkach pomarańczy.
  • Nauka prawidłowego zakładania rękawiczek, szalika i czapki. Omówienie zasad bezpiecznej zabawy śniegiem.
  • „Przyjęcie dla Babci i Dziadka” - nauka nakrywania do stołu.
  • „Składamy serwetki” – nauka składania serwetek.
  • „Pakujemy prezenty!” - obwiązywanie pudełek po darach sznurówkami, wiązanie kokardek,  pakowanie pudełek w papier pakowy lub prezentowy.
  • Prace domowe – składanie ubrań, ścieranie kurzy, zamiatanie, układanie zabawek – ćwiczenia w samodzielności.
  • „Kiełki” – założenie hodowli kiełków.
  • Prace w kąciku przyrody – przygotowanie hodowli ziół (wysiew, wysadzanie, itp.)
  • "Nasz ogródek” – prace ogrodnicze.
  • Przedświąteczne porządki w sali – wycieranie kurzu z półek, przecieranie zastawy stołowej w kąciku lalek i kuchennym.
  • „Plecak” – pakowanie plecaka na wyprawę, składanie ubrań, układanie ich w plecaku.
  • „Uczę się składać” – nauka składania poszczególnych elementów stroju gimnastycznego.
  • Nauka bezpiecznego przechodzenia przez ulicę – ćwiczenia praktyczne w sali.
  • „Nasze zwierzęta” – opieka nad zwierzątkami w sali. Odwiedziny w innych salach – oglądanie zwierząt.
  •  „Biblioteczka” – przygotowanie biblioteczki w sali, ustalenie zasad wypożyczania książek, przygotowanie kart bibliotecznych. 
  • „Książkowe kolekcje” – segregowanie książek.
  • „Wieszamy pranie” – ćwiczenia w rozwieszaniu ubrań na sznurkach i przyczepianiu ich klamerkami.



Kącik badawczy – kącik odkrywczy

Badanie rzeczywistości, dochodzenie do sedna, odpowiadanie na pytania – samodzielnie, w oparciu o własne działania. To dopiero radość, a jaki efekt… W metodzie freblowskiej łączy się przecież elementarne siły głowy, rąk i serca. Dzieciaki wiedzą i pamiętają więcej, bo są aktywnymi samoukami. Ogrom emocji jakie wzbudza taka aktywność, gwarantuje im nie tylko wiedzę i umiejętności, ale  przede wszystkim zapamiętanie wszystkiego na długie lata.



Oto kilka propozycji zabawa w kąciku badawczym:
  • „Kosz skarbów jesieni” – segregacja i obserwowanie darów jesieni (kasztany, żołędzie, szyszki, noski klonu, liście) oraz segregacja ich według podanego kryterium.
  • „Co owoce mają w środku?” – zabawy badawcze.
  • "Jaki to liść?" - przyporządkowywanie liści do poszczególnych drzew.
  • „Polskie ptaki” - układanie puzzli (pocięte obrazki), dopasowywanie podpisów nazw ptaków.
  • „Ptaki” – tworzenie albumu ptaków zimujących w Polsce.
  • „Choinka – drzewo iglaste” - rozróżnienie drzew iglastych, rozumienie różnicy między choinką a drzewem iglastym.
  • „Zimowe eksperymenty” - zabawy badawcze z lodem, śniegiem. 
  • "Oś symetrii" – układanie śnieżynek z darów na lusterkach.
  • „Mąka jak śnieg biała” - tworzenie obrazów na tacach z mąką – poznanie konsystencji mąki.
  • „Jajo dinozaura” – zabawa badawcza (rozmrażanie jajka, wyszukiwanie dinozaura).
  • Oglądanie bryłki śniegu pod lupą. Eksperyment: Czy śnieg jest czysty?
  • „Mierzymy czas” – zabawy badawcze z zegarkiem, klepsydrą, stoperem.
  • „Figury geometryczne” - badanie figur płaskich i brył – porównywanie, przeliczanie boków, tworzenie sześcianów z wykałaczek i grochu, tworzenie ścian sześcianu z baniek mydlanych.
  • Poznawanie różnych rodzajów papieru. Jakie ubranko ma książka? Co to jest okładka? Praprababcia współczesnej książki.
  •  „Mapa Polski” - praca z mapą, układanie w całość pociętej mapy, zaznaczanie sznurkami z daru 1.2 granic i Wisły, zaznaczenie na mapie stolicy, gór, morza, Lublina.
  • „Liczymy, liczymy – świetnie się bawimy” - zabawy matematyczne (nawlekanie kolorowych gumek na rolkę z ręcznika papierowego, wyławianie z wody makaronu klamerkami do bielizny, układnie pęsetami koralików na podkładkach,  nawlekania makaronu na patyczki).
  • „Jasno, ciepło, mokro” – zabawa badawcza – obserwacja wzrostu i rozwoju rośliny w zależności od stworzonych jej warunków (1- brak wody, 2 – brak światła, 3 – woda, światło).
  • „Od pestki do jabłuszka” - układanie historyjki obrazkowej, wklejanie do Zeszytu Przyrodnika. Krojenie owoców – oglądanie pestek, porównywanie wielkości i przeliczanie.
  • „Badania na Marsie” – zabawa badawcza. „Nasza galaktyka” – tworzenie „galaktyki” w słoiku.
  • "Magia kolorów” – łączenie kolorów, tworzenie nowych barw; malowanie na mleku.
  • „Wodne eksperymenty” – sprawdzanie, co pływa, a co tonie?
  • „Krótki, długi, dłuższy” – porównywanie długości i segregowanie wstążek ze względu na długość. Mierzenie przedmiotów w sali za pomocą różnych długości.
  • „Wyścigi samochodów” – tworzenie własnej gry planszowej.


Magia i czas pracy w grupach działa na przedszkolaki, daje ogromne możliwości i wspiera działania nauczyciela. Efekty tej pracy są widoczne bardzo szybko, a ogromne zapotrzebowanie dzieci na tego typu aktywności świadczy o głębokim sensie tego co robimy.



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia