„Wychowawca
istotny, nauczyciel ciągle wykazuje się w roli dwoistej,
działa i wyczekuje, stanowi i daje wolność (…).”
działa i wyczekuje, stanowi i daje wolność (…).”
(Strzemeska,
Weryho, 1895, s. 36)
Dawno sformułowana
przez F. Froebla istota roli nauczyciela – wychowawcy nie straciła na
aktualności ani wartości, mimo upływu lat. Zmieniają się warunki życia,
następują przemiany mentalne, społeczne, cywilizacyjne, kulturowe; dynamicznie
rozwijają się nowe technologie, co oczywiście wpływa również na rzeczywistość
pedagogiczną. Jej kreowanie, zachowanie odpowiednich proporcji między tradycją
a nowoczesnością, ważenie tego, co prawdziwie wartościowe dla dziecka i
nauczyciela, a co jest tylko pozorem i komercyjnie wygenerowaną potrzebą, wymaga
od pedagogów nieustannej refleksji i głębokiej świadomości siebie i
wychowanków.
Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela wymaga dziś
poszukiwania rozwiązań, optymalizowania działań, otwartości na zmiany,
innowacyjności. Innowacyjność nie jest równoznaczna z nowością i
współczesnością, bywa wręcz przeciwnie. Warto powracać do źródeł dawnych
koncepcji pedagogicznych i wdrażać je do dzisiejszej edukacji.
Okazuje się, tak
jak w przypadku pedagogiki Froebla, że to, co tradycyjne i proste może
odpowiadać na współczesne problemy i potrzeby świata pedagogiki przedszkolnej.
Nauczyciel musi się wykazać w takim przypadku elastycznością i głęboką
świadomością siebie oraz swoich wychowanków, aby zachować z tradycji to, co
kluczowe, podstawowe, co stanowi sedno, kwintesencję, zarazem dostosowując się
do współczesnych realiów, rzeczywistości, problemów.
Mimo mnogości bodźców
docierających do dzieci (telewizja, gry komputerowe, tablety, telefony,
multifunkcyjne zabawki), harmonijny rozwój dziecka wymaga koncentracji na jego
naturalnych – pierwotnych potrzebach poznawczych związanych z eksploracją,
etykietowaniem, doświadczaniem nowości, utrwalaniem znanego, tworzeniem obrazu
świata oraz zadawaniem pytań (Kielar Turska 2000). Ich stymulowanie i
zaspokajanie w toku codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej wywołuje w
dziecku aktywność prowadzącą do zmiany aktualnej fazy rozwoju – poszukiwanie
informacji, wnioskowanie, analizowanie, doświadczanie, utrwalanie pojęć i
czynności już znanych. Proces kształcenia musi podtrzymywać naturalną ciekawość
dziecka, ponieważ podnosi ona motywację, zaangażowanie, eliminuje nudę, pomaga
w rozumieniu, a nie pamięciowym opanowaniu materiału (Bruner 2006).
Koreluje to w pełni ze wspominaną na początku dwoistością
roli nauczyciela freblowskiego, który – pracując w instytucji edukacyjnej –
musi odpowiedzieć sobie na pytania:
* Czy pozwolić dzieciom na swobodę działania, czy
realizować ściśle określony program, plan?
* Dać wychowankom możliwość wyboru podejmowanych aktywności
czy wyznaczać zadania?
* Współtworzyć z dziećmi codzienne sytuacje edukacyjne czy
stawiać je przed faktem dokonanym?
* Prezentować i oczekiwać odtwarzania czy rozwijać
zdolności kreacyjne?
Powyższe pytania towarzyszą pedagogom ze względu na
często odczuwany dysonans pomiędzy postulatami i założeniami dotyczącymi pracy
z dziećmi w wieku przedszkolnym (konstruktywizm, nurt emancypacyjny,
partnerstwo) a instytucjonalnymi i programowymi wymogami edukacyjnymi.
Nauczyciel zobowiązany jest do ciągłego planowania pracy i jej ewaluacji, realizowania
podstawy programowej w konkretnym czasie, diagnozowania i oceniania swoich wychowanków za pomocą skal
punktowych. Idea aktywności i swobody dziecka w procesie nauczania–uczenia się
staje się więc bardzo trudna do wprowadzenia do praktyki edukacyjnej.
W związku z tym zdarza się, że nauczyciele z długoletnim
stażem nie starają się zmieniać swoich metod i pozostają wierni autokratycznemu
stylowi nauczania, podawaniu wiedzy, a młodzi nauczyciele – naśladując ich
zachowania - często od razu wchodzą w tryb nadmiernego dydaktyzmu, pedantyzmu
edukacyjnego. Są oczywiście i inni nauczyciele, którzy charakteryzują się
szeroko rozumianą innowacyjnością – poszukują nowych rozwiązań, są otwarci na
zmiany, dostosowują lub przekształcają już gotowe programy edukacyjne do
potrzeb swoich wychowanków. Podstawą dostosowania formy i treści do rozwoju
wychowanków jest ich znajomość, szacunek do nich oraz respektowanie zasady
indywidualności. Te zasady – dziś nadal niezwykle aktualne ustanowił Froebel
zasadami regulującymi pracę oraz określającymi rolę nauczyciela.
Literatura:
- Bruner S. Jerome, "Kultura edukacji", Wydawnictwo Universitas 2006
- Kielar-Turska M., "Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny", w: "Psychologia rozwoju człowieka", red. nauk. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, t. 2. Warszawa 2000
- Strzemeska
J., Weryho M., "Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców", Księgarnia
Teodora Parnickiego, Warszawa 1895
Brak komentarzy
Prześlij komentarz