Ach, ta przecudna, cicha łąka...
Gdzie myśl się moja we snach błąka,
Gdzie marzeń płynie zdrój...
Słońce, zapach kwiatów i wesołe pobrzękiwania w powietrzu. Dlaczego zatem nie wybrać się na łąkę?
Temat środowiska przyrodniczego stanowi jedną z podstawowych aktywności zarówno w podstawie programowej wychowania przedszkolnego...:
* dziecko posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, kwitnienie drzew, oraz tymi z życia zwierząt i roślin;
* dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej;
... jak i propozycjach zawartych w "Programie wychowania przedszkolnego – Dar Zabawy":
* wyprawy terenowe;
* eksperymenty przyrodnicze;
* zabawy w plenerze;
* prace gospodarcze – wysiew roślin, obserwacje przyrodnicze;
Zajęcia przyrodnicze są bardzo często organizowane poza murami przedszkola, stanowią również doskonałe pole do realizacji celów wychowawczych w szerokim tego słowa znaczeniu. Zatem udajmy się na łąkę!
ZAJĘCIA OUTDOOROWE
Interakcja z otoczeniem sprzyja zaspokajaniu potrzeb poznawczych, rozwija i poszerza wiedzę, stymuluje do podejmowania nowych wyzwań.
Podejmując temat ŁĄKI jako środowiska przyrodniczego zabierz dzieci na wycieczkę! Niech zobaczą, poczują i usłyszą o czym będziecie rozmawiać!
Dodatkowe zaopatrzenie dzieci w lupy i pudełeczka na skarby, wyostrzy zmysły, zmotywuje i pobudzi ciekawość! :)
ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-CZYTELNICZE
To, co widzę, to, co słyszę...
Warto zabrać z wycieczki żywe dowody tego, co widzieliście i tego, co słyszeliście, czyli kwiaty i inne pamiątki. Z pomocą atlasów i zielników dzieci odtworzą to, co widziały, a wykorzystując dodatkowe pomoce w postaci np. małych, drewnianych literek, mogą uzupełnić swoją wiedzę o nazwy przyniesionych okazów. Te doświadczenia przyrodniczo-czytelnicze to znakomita zabawa a jednocześnie ćwiczenia słuchu fonemowego, percepcji wzrokowej, sprawności manualnej i doznań zmysłowych.
A teraz przekładamy zdobyte informacje na zabawy konstrukcyjne z użyciem Darów Froebla :)
OWADZIE SHOW – ZABAWY KONSTRUKCYJNE Z UŻYCIEM DARÓW
Innym sposobem doskonalenia dziecięcej kreatywności i wyobraźni są zabawy konstrukcyjne m.in. z Darami Froebla. Każdy najmniejszy drobiazg, niezauważalny nawet dla oka dorosłego, mali badacze są w stanie wychwycić i dokonać transferu rzeczywistości obserwowanej na przedszkolną... Odtwórcza przyroda (taka a nie inna) staje się inspiracją do twórczej, freblowskiej perspektywy świata!
KSIĘGA KREATYWNOŚCI I DARY FROEBLA
Dziecko w rzeczywistości przedszkolnej otoczone jest wieloma bodźcami: otoczenie, panie, koledzy/koleżanki, ale także zabawki.
Co zatem się dzieje jeśli gotowe zabawki i dodatkowo wprowadzone karty pracy, zbyt przytłaczają dziecko, wprowadzając w nudną rutynę, frustrację i niezadowolenie?
Nasze pociechy mogą nie tylko przestać ochoczo maszerować do przedszkola, ale również zatracić chęć do innowacyjnego działania, tworzenia i budowania nowej przestrzeni.
Zatem jeśli już sięgacie po karty pracy, to takie, które pozostawiają dla dziecka miejsce na samodzielność oraz sprawstwo. Godne polecenia są arkusze Freblowskiej Księgi Kreatywności oraz inne karty pracy, które zmodyfikowane o np.: zamianę ołówka czy kredki na Dary Froebla, wprowadzają dodatkowe walory estetyczne, kreatywne i przyciągają uwagę.
ZABAWY BADAWCZE – CZYLI CYKL ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ŁĄKI
Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż mi, a zapamiętam,
pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Jeśli pracujemy w grupie starszej zapotrzebowanie na wiedzę jest większe i jest to podyktowane nie tylko podstawą programową i programem wychowania przedszkolnego, ale także umiejętnościami dzieci i nieustającą potrzebą poznawania, doświadczania i eksploracji rzeczywistości.
Temat łąki może stać się inspiracją do rozmów i zabaw o malarstwie (barwy), wprowadzeniem do bardziej skomplikowanych zabaw ruchowych jak skoki w dal (konik polny), czworakowanie (mrówka, biedronka), głębsze i bardziej precyzyjne ćwiczenia rąk (pszczoła, trzmiel itp.) czy chociażby zabaw matematycznych (liczenie, rachowanie, klasyfikowanie).
Można pokusić się także o wytłumaczenie dzieciom bardziej skomplikowanych zagadnień jakimi są CYKLE ŻYCIOWE owadów. Pokazać i wytłumaczyć to jedno, a oddanie działania w ręce dzieci, to druga sprawa. Zapewniam! Przynosząca o wiele więcej pożytku dla nich samych :)
Mamo, tato! Chodź na łąkę, będzie dzisiaj piękny koncert!
Brak komentarzy
Prześlij komentarz