Zapraszam po kilka pomysłów na kolorowe zabawy badawcze z wodą.
Jaka jest woda?
Każde dziecko ma w kubeczku wodę, którą może obejrzeć, powąchać i się jej napić. Wspólnie badamy i opisujemy właściwości wody: wygląd, zapach, smak, temperaturę wrzenia i zamarzania, itd.
Kolejnym krokiem jest porównywanie wody mineralnej z wodą z kałuży. Omawiamy krótko sposoby oczyszczania wody i robimy prostą próbę filtrowania – przelewanie brudnej wody przez gazę.
Co się rozpuści?
Dzielimy dzieci na cztery drużyny, które losują kolorowe karteczki - każda karteczka oznacza inny produkt (sól, cukier, mąka, kasza).
Każda drużyna musi określić jak zachowa się ich produkt w wodzie - czy się rozpuści? Następnie przystępujemy do badania rozpuszczalności cukru, soli, mąki i kaszy w wodzie. Muszę przyznać, że założenia były trafne:) Dzieci bez trudu odgadły co się rozpuści, a co nie:) Rozmawiamy krótko o tym, co przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie (np. wysoka temperatura wody, mieszanie).
Co pływa, a co tonie?
Dzieci odgadują które przedmioty zatoną w wodzie, a które nie. Losują z pudełka po jednym przedmiocie i określają, czy ich zadaniem przedmiot utonie, czy nie. Według tych ocen podzieliły się na dwie grupy (przedmiotów tonących i przedmiotów pływających) i sprawdzały swoje przypuszczenia. To zadanie nie było już takie łatwe - pojawiało się wiele pomyłek:) Na końcu wspólnie wskazywaliśmy wspólne cechy przedmiotów pływających i tonących.
Brak komentarzy
Prześlij komentarz