KOLOROWE ZABAWY Z WODĄ

29 listopada 2022

Zapraszam po kilka pomysłów na kolorowe zabawy badawcze z wodą. 

Jaka jest woda?

Każde dziecko ma w kubeczku wodę, którą może obejrzeć, powąchać i się jej napić. Wspólnie badamy i opisujemy właściwości wody: wygląd, zapach, smak, temperaturę wrzenia i zamarzania, itd. 

Kolejnym krokiem jest porównywanie wody mineralnej z wodą z kałuży. Omawiamy krótko sposoby oczyszczania wody i robimy prostą próbę filtrowania – przelewanie brudnej wody przez gazę.


Co się rozpuści?

Dzielimy dzieci na cztery drużyny, które losują kolorowe karteczki - każda karteczka oznacza inny produkt (sól, cukier, mąka, kasza).

Każda drużyna musi określić jak zachowa się ich produkt w wodzie - czy się rozpuści? Następnie przystępujemy do badania rozpuszczalności cukru, soli, mąki i kaszy w wodzie. Muszę przyznać, że założenia były trafne:) Dzieci bez trudu odgadły co się rozpuści, a co nie:) Rozmawiamy krótko o tym, co przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie (np. wysoka temperatura wody, mieszanie).

Co pływa, a co tonie?

Dzieci odgadują które przedmioty zatoną w wodzie, a które nie. Losują z pudełka po jednym przedmiocie i określają, czy ich zadaniem przedmiot utonie, czy nie. Według tych ocen podzieliły się na dwie grupy (przedmiotów tonących i przedmiotów pływających) i sprawdzały swoje przypuszczenia. To zadanie nie było już takie łatwe - pojawiało się wiele pomyłek:) Na końcu wspólnie wskazywaliśmy wspólne cechy przedmiotów pływających i tonących.

Łódka z kulki plasteliny
To zabawa, w której dzieci badają czy zatonięcie przedmiotu może zależeć od jego kształtu - najpierw formujemy z plasteliny kulkę i wkładamy ją do wody, a potem z kulki formujemy placek-łódeczkę, i również wkładamy ją do wody. 

Kolorowa woda
Kolorowa woda to woda zabarwiona farbami. Dzieci dzielimy na cztery drużyny (czerwoną, zieloną, żółtą i niebieską). 
Pierwszym zadaniem jest przelanie wody z dużego pojemnika do kilku plastikowych kubków tak, aby w każdym kubku było jej tyle samo

Drugie zadanie polega na rozlaniu wody tak, aby w każdym kolejnym kubku było jej więcej - dzieci ustawiają kubki od najmniejszej ilości wody do największej. Przy tym zdaniu było cicho, jak makiem zasiał - dzieci pracowały w wielkim skupieniu i bardzo przykładały się do wykonania zadania. Oczywiście wszystkim się udało :) 


Kolorową wodę można wykorzystać również do mierzenia objętości różnych naczyń, do rozmowy o kształcie wody - przyjmuje ona kształt naczynia, w którym się znajduje. Te zabawy świetnie nadają się do kształtowania pojęcia stałości u dzieci - czy po przelaniu wody z naczynia wąskiego i wysokiego do naczynia niskiego i szerokiego będzie jej tyle samo?


Mam nadzieję, że i Wy będziecie się świetnie bawić z kolorową wodą! 



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia