PODRÓŻ DO KRAINY LICZB, CZYLI #ZABAWYZMATEMATYKĄ -- CYFRA 5

19 stycznia 2021

Już dziś kolejny wpis z serii Podróż do Krainy Liczb. Głównym bohaterem będzie Biedronka Piątka. Dobrej zabawy!
Więcej o Podróży po Krainie Liczb i #zabawachzmatematyką przeczytacie TUTAJ.

Co jest potrzebne?

plansza do opowieści, Biedronka Piątka,
mapa do opowieści oraz do zawieszenia cyfr (jako dekoracja stała w sali - tablica korkowa lub drzwi),
oznaczenia kącików,
w kącikach:
o kącik gospodarczy: kubeczki jednorazowe i łyżeczki, blender, woda, banany, miód, gruszka,  jabłko;
o kącik badawczy: pudełeczka z zapachami związanymi z łąką i takie, które się z łąką w żaden sposób nie kojarzą (może być np. 2 lub 3 zapachy łąki – z gry zapachowej i 5 innych nie związanych z łąką), kartoniki z cyframi;
o kącik twórczy: kartka A4 lub trochę większa z gotowym wzorem (wzór paralelny do planszy opowieści), mozaika;
o kącik darów: wybrane klocki do wybudowania domku z 5 kolumnami (dar 4, karta z segregatora nr 57).

Przebieg:

1. Teatrzyk z wykorzystaniem drewnianych podkładów i darów.
Nauczyciel:

Zapraszam Was na kolejne spotkanie w Krainie Liczb. Popatrzcie na naszą  mapę, która pomaga nam w podróży przez tajemnicze królestwa liczb (przypomnienie mapy). Przypominam Wam, że przez cały rok będziemy podróżować przez  10 krain.  Każde odwiedzone przez nas królestwo oznaczymy na mapie. Przypomnijmy sobie, jakie krainy już udało się nam odwiedzić [dzieci wymieniają].  Za krainą Królowej Czwórki jest 5 kwiatów, a każdy z nich ma po 5 płatków i właśnie tam znajduje się łąka Biedronki Piątki, która dziś zaprasza Was do swojej piątkowej krainy. Żeby nie było nam nudno podróżować powtórzymy znaną nam już rymowankę:

Świat liczb dzisiaj na nas czeka, (dzieci stoją w kole) 
podaj rękę bo już czas. (podają sobie ręce) 
Krok po kroku, na wesoło, (poruszają się po kole) 
chodź do Trójki, z nami licz.(dzieci siadają w kole) 

W krainie Biedronki Piątki wszystko jest w liczbie 5. Biedronka mieszka na łące z 5 kwiatami (każdy kwiat ma 5 płatków), a jej krainę ogrzewa słońce z 5 promieniami. Biedronka Piątka przyjaźni się z 5 motylkami, z których każdy ma po 5 kropek na skrzydełkach.
O! Właśnie do nas chyba idzie, żeby nas powitać... (zza drzwi N wnosi Biedronkę Piątkę). Przyjrzyjcie się jak ona wygląda. W jakim jest kolorze? Ile ma kropek? (czerwony kolor i 5 czarnych kropek). Czekajcie... coś chyba chce powiedzieć...

(N wchodząc w rolę biedronki Kropki).
Witajcie dzieci!
Bardzo się cieszę, że mogę Was gościć w mojej krainie, w której wszystko jest w liczbie 5. Pokażcie na palcach, ile to pięć... [dzieci pokazują]. Super! Poznaliście już motylki? Jest ich oczywiście pięć. Bardzo mi pomagają i wspólnie miło spędzamy czas. Chciałabym zabrać Was w podróż po mojej piątkowej krainie. Czy jesteście gotowi?
Przy piosence „Biedronka nie ma ogonka” dzieci „jadą” z Biedronką Piątką (robią pociąg), podróżując po jej krainie. Kiedy kończy się piosenka siadają w kółku. Biedronka Piątka mówi:

Witajcie w mojej krainie! Pięknie tu prawda? Abyście lepiej poznali mnie i moją łąkę, mam dla Was kilka zadań, które mam nadzieję będą dla Was świetną zabawą.
Pierwsze zadanie to wybudowanie dla mnie i moich przyjaciół pięknego domku z 5 kolumnami, żebyśmy mieli gdzie schronić się przed deszczem.
Drugie zadanie to wykonanie pejzażu mojej krainy. 
Trzecie zadanie to zagadka – określenie, które zapachy pasują do mojej łąki, a które zupełnie nie. 
Zaś ostatnie zadanie to wykonanie pysznego owocowego koktajlu, bo na pewno jesteście głodni po tak długiej podróży.
 
Chodźcie, pokażę wam stanowiska pracy!

2. Podział dzieci na 4 zespoły (usadzamy dzieci przy 4 stolikach i ustawiamy oznaczenia kącików).

3. Praca w zespołach pod nadzorem nauczycieli:
a) kącik gospodarczy: wykonanie koktajlu;
b) kącik twórczy: wykonanie pejzażu z mozaiki;
c) kącik badawczy: podział zapachów na dwa zbiory i ułożenie kartoników z cyframi odpowiadającymi liczbie elementów w zbiorach;
d) kącik darów: budowa domku z pięcioma kolumnami (dar 4, karta nr 57).

4. Prezentacja i omówienie prac dzieci:
a) kącik twórczy – prezentacja krajobrazu; podkreślanie elementów w liczbie 5;
b) kącik badawczy – pokazanie posegregowanych zapachów, zapoznanie dzieci z zapachami kojarzącymi się z łąką;
c) kącik darów – prezentacja domku z pięcioma kolumnami;
d) kącik gospodarczy – poczęstowanie dzieci koktajlem owocowym.

5. Pokazanie na mapie, gdzie się znajdujemy, jak wygląda cyfra 5 oraz przyklejenie cyfry 5 na mapie nowej krainy.



Tutaj można pobrać scenariusz zajęć:






Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia