KREATYWNA MATEMATYKA, CZYLI SPOSÓB NA OBCHODY DNIA MATEMATYKI

2 marca 2020

12 marca to Dzień Matematyki. Jak obchodzicie ten dzień? My stawiamy na KREATYWNOŚĆ!

Czy edukacja matematyczna musi być nudna i trudna? Oczywiście, że nie! Wystarczy tylko szczypta kreatywności, garść inspiracji i zaangażowanie, a zwykłe zajęcia mogą zamienić się w niezwykłe. 

Doskonale wiemy, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie się do zajęć z maluszkami. Zastanawiamy się, w jaki sposób zaskoczyć, zaciekawić i zaangażować dzieci do działania. F. Froebel uważał, że największą korzyścią dla dzieci jest nauka poprzez zabawę, samodzielne manipulowanie, doświadczanie i wnioskowanie. Rolą nauczyciela jest dostarczenie materiału, który skłoni dziecko do twórczej i poznawczej aktywności. Odejdźmy od schematów. Nie zasypujmy ich gotowymi kartami pracy, podręcznikami. Postawmy na pobudzanie wielu zmysłów i samodzielne działanie, co w rezultacie rozbudzi dziecięcą ciekawość.  Wydaje się niemożliwe, a jednak…. Spróbujcie sami! 



Poniżej przedstawiam kilka praktycznych sposobów na zaczarowanie naszych maluchów edukacją matematyczną. 


Na dole znajdziecie cały scenariusz zajęć do pobrania!


Propozycje zabaw

1. Inscenizacja w oparciu i treść wiersza "Darów Dom" A. Aleksiejew

Były sobie trzy wspaniałe dary,
Co wpadły na pomysł wspaniały
I domy zbudować sobie chciały.
Kula okrągłe kształty lubiła 
i dom z małych kul postawiła.
Walec dom z walców wybudował.
Sześcian z sześcianów
I daję Wam słowo: wszystkie trzy prezentowały się wyjątkowo!
Tylko bryły smutne miny miały, 
bo, gdy w domach swoich zamieszkały 
to z przyjaciółmi się nie widziały. 
Nagle bryły na siebie spojrzały
I jeden wspólny dom wybudowały.
Sześcian solidny fundament zbudował.
Walec środek domu zaoferował. 
Kula wszystko ozdobiła. 
Taka z nich ekipa zgodna była.
I pod wieczór już w swoim domku siedziały 
szeroko się przy tym uśmiechały.


2. Zabawa z rymowanką K. Małek

Trzy różne bryły w domku mieszkały 
Chciały by dzieci je nazwały
- Ja jestem kula – powiedziała pierwsza
- Mnie sześcianem zwą - rzekł drugi
- Ja jestem walec – przedstawił się mieszkaniec trzeci.
Witajcie dzieci!
Teraz nazwij sam, 
bryłę, jaką Ci dam.

Wręczanie po kolei brył wsypanych i wymieszanych w misce.


3. Zabawa ruchowa z podziałem na trzy grupy (bryły rozdane dzieciom w poprzedniej zabawie):
- taniec w rytm muzyki: na pauzę określone bryły wracają do domu,
- podczas muzyki nauczyciel pokazuje bryłę – dzieci z taką samą bryłą wychodzą i tańczą.


4.  Praca w grupach zadaniowych:
* Kącik twórczy – ciecierzyca i wykałaczki: tworzenie konstrukcji domu.
* Kącik gospodarczy – wykonanie prezentów z siatki geometrycznej.
* Kącik badawczy – segregowanie brył do odpowiednich pojemników.
* Kącik darów – dom brył – wspólna konstrukcja przestrzenna.


5. Tworzenie figurek z darów wg wiersza „Freblowska postać” K. Małek

Na sznurku spróbuj zawiązać supeł
Zrobisz to, bo jesteś zuchem!
Nawlecz sześcian, walec, kulę
I nie pomyl się w ogóle!
Sześcian – nogi
Walec – brzuch,
Kula – głowa.
Twoja postać już gotowa! 


6. Zabawy z wykonaną freblowską postacią i mozaiką wg wierszyka „Krasnal” A. Aleksiejew

Raz krasnal malutki założył swoje butki,
Wokół jego domku kamyczki leżały 
I sobie odpoczywały.
Zaraz je wszystkie policzymy
Świetnie się przy tym pobawimy.
Jeden, dwa, trzy….. dziesięć.
Krasnoludek zadowolony 
Policzy teraz od drugiej strony.
Jeden, dwa, trzy….. dziesięć.
Brawo! Zaklaskał w ręce krasnoludek 
I do domu odpocząć wrócił.
Wypił mleczko,
Ciasto zjadł
I ciiii, bo poszedł już spać. 


7. „Domek Krasnoludka” – na konturze figury płaskiej tworzenie domu krasnoludka – prezentacja prac. 






Przeczytaj więcej o kreatywnej matematyce: KLIK






Cały scenariusz zajęć można pobrać tutaj:









Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia