#Zabawy językowe z Adą - Bałwanki - teatrzyk stolikowy

4 lutego 2020

Zapraszamy dziś do wspaniałej zabawy w zimowym klimacie! Wiemy jak bardzo lubicie teatrzyki stolikowe, dlatego Ada przygotowała świetne zajęcia z bałwankami w roli głównej. We wpisie znajdziecie również wesołe zabawy z wierszykami napisanymi przez autorkę oraz cały konspekt do pobrania. 

#Zabawy językowe z Adą - to nazwa cyklu wpisów, gdzie znajdziecie inne teksty, wierszyki pisane przez Adrianę Aleksiejew :) Zapraszamy do podejrzenia! Znajdziecie tam wiele inspiracji.



Co należy przygotować?

Freblowskie dary, wiersze A. Aleksiejew: „Bałwanki”, „Bałwanek”, "Szaliczek", "Bałwankowa gimnastyka", dowolną tkaninę, materiały do czynności badawczych (tj. miseczki, sitka, woda, piłeczki ping-pongowe), kartki A4, wycinanki, płatki kosmetyczne, klej, noże, chleb tostowy, serek waniliowy, marchewka, talerzyki, foremki do wycinania ciastek w kształcie bałwanka.


Jak się bawić?

*„Bałwanki” – wiersz ilustrowany przez nauczyciela sylwetami wykonanymi z freblowskich darów - teatrzyk stolikowy:


„Bałwanki”
Dwa kolorowe bałwanki w jednym domku mieszkały,
Bardzo się mocno kochały
I chętnie czas ze sobą spędzały.
Chodziły na spacery,
W piłkę razem grały,
A wieczorami książki czytały.
Kiedy przyszła zima,
Zimno się zrobiło
I tak się bałwankom o szalikach zamarzyło.
Takich cieplutkich,
Takich mięciutkich,
Co by zawiązane pod kulą nosili
I czasami przed zimnem nosek w nich skryły.
Marzenia te dzieci usłyszały
I wpadły na pomysł wprost doskonały.
Na święta bałwankom prezent zrobiły,
Dwa piękne szaliki same uszyły.
Oj, jakie radosne miny bałwanki miały,
Na zimowe spacery chętnie się wybierały.


* Rozmowa w oparciu o treść wiersza:
­   - O kim był wiersz?
­   - O czym marzyły bałwanki?
­   - Kto im pomógł?


Konstruujemy ze słuchu, zabawa z wykorzystaniem darów – „Bałwanek” A. Aleksiejew

Bałwanka dziś budować będziemy,
3 pierścienie do tego potrzebujemy.
Mały, średni, duży potrzebny będzie nam,
W jakim będzie kolorze? Zdecyduj sam.
Pierwszy pierścień duży,
Przy dolnym brzegu kartki położymy
Nad nim średni pierścień położymy,
Nad średnim mały pierścień miejsce ma,
Kto zadaniu temu radę da?
Nad małym pierścieniem dłuższy patyczek poziomo położymy,
A nad nim kolorowy kwadrat umieścimy.
Brawo! Czapkę już bałwanek ma,
Budujemy dalej raz, dwa.
Dwa małe, czarne punkciki w małym pierścieniu ułożymy,
A pomiędzy nimi króciutki patyczek umieścimy.
Trzy kolorowe punkciki w guziki zamienimy,
Jeden w średnim,
Dwa w dużym pierścieniu umieścimy.
Już prawie zadanie wykonane mamy
Jeszcze tylko miotełkę bałwankowi damy.
I gotowe! Daję słowo!
Wygląda bajkowo!!!


Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem  darów i kawałków materiałów – „Szaliczek” A. Aleksiejew

Wzory na szaliczku układamy,
Bardzo uważnie Pani słuchamy.
Dwa duże pierścienie pierwsze ułożymy,
Drugie trzy trójkąty ułożymy.
Za nimi punkciki cztery
I patyczki dwa,
Czy każdy już ten wzór na swoim szaliku ma?
Zostało nam jeszcze koło
I kwadraty dwa.
Zobaczymy czy każdy podobny szalik ma.
Teraz każdy zadanie ma
Ułóż swój własny wzór raz, dwa.


* Zabawa ruchowa z darem 1 - „Bałwankowa gimnastyka” A. Aleksiejew

Kolorowe piłeczki bałwanki dostały,
Różne części będą pokazywały.
Raz, dwa, trzy głowę pokaż Ty,
Raz, dwa, trzy ucho pokaż Ty,
Raz, dwa, trzy nosek pokaż Ty,
Raz, dwa, trzy brzuszek pokaż Ty.
Raz, dwa, trzy plecki pokaż Ty,
Raz, dwa, trzy prawą rękę pokaż Ty.
Raz, dwa, trzy prawą nogę pokaż Ty.
Raz, dwa, trzy lewe kolano pokaż Ty.
Och, piłeczki wspaniale się bawiły,
Ale, że są malutki to troszkę się zmęczyły
I do swojego domku wrócić postanowiły.


Co robimy w kącikach?

Praca w grupach zadaniowych (wybór do grup losowy, np. losowanie kolorowych klamerek: zielona, żółta, czerwona, niebieska). Poszczególny kolor przyporządkowany jest do grupy:

* grupa darów (klamerka zielona) –  zadaniem dzieci jest pokolorowanie obrazków związanych z tematyką przy pomocy darów;

* grupa badawcza (klamerka żółta) – dzieci przy pomocy narzędzi (sitka) wyławiają z wody piłeczki ping-pongowe (kule śniegowe);

* grupa gospodarcza (klamerka czerwona)  – dzieci wspólnie wykonują poczęstunek: bałwankowe kanapeczki (chleb tostowy posmarowany serkiem);

* grupa twórcza (klamerka niebieska) – dzieci tworzą prace plastyczne: bałwanek z płatków kosmetycznych.



Cały konspekt możesz pobrać tutaj:




Życzę dobrej zabawy!



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia