Prawa dziecka w koncepcji pedagogicznej F. Froebla

18 listopada 2019

20 listopada w wielu szkołach i przedszkolach obchodzony będzie Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji zachęcam do poznania praw dziecka zawartych w koncepcji F. Froebla.

W swojej koncepcji Froebel podkreślał nie tylko rolę zabawy w rozwoju dziecka, ale także zwracał uwagę na ważne w dzisiejszym świecie prawa i wartości: WOLNOŚCI i SZACUNKU. Ten ostatni stanowi zdaniem Froebla podstawę relacji dorosłego i dziecka. Szacunek jest wyrazem życzliwości do dziecka oraz poszanowania dla jego wolności. 

Życzliwość w ujęciu Froebla jest rozpatrywana w szerszym niż dziś kontekście. Wykracza ona poza ramy uprzejmości względem dziecka i ujawnia w obdarzaniu go swoja uwagą, poświęcaniu mu czasu, zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa i tworzeniu warunków do prawidłowego rozwoju. 

Podobnie jest z szacunkiem. Według Froebla wyraża się on w respektowaniu i zaspokajaniu potrzeb poznawczych dziecka, stworzeniu warunków do kontaktu z naturą i możliwości obcowania z jej darami, a także zapewnienie zabawek stymulujących rozwój dziecka. 

Życzliwość i szacunek wobec dziecka to główne, ale nie jedyne założenia w koncepcji Froebla. Niemiecki pedagog postrzega dziecko jako jednostkę indywidualną, w pełni wolną i akceptowaną przez innych. Wolność to naturalne i podstawowe prawo dziecka. Wiąże się ono z respektowaniem woli i własnego zdania dziecka, realizowaniem jego potrzeb, pragnień i marzeń oraz prawa do zabawy. 
Samo dzieciństwo i związana z nim zabawa w koncepcji Froebla jest także cennym darem – najważniejszym i niepowtarzalnym okresem w życiu dziecka, który rządzi się własnymi prawami, w tym m.in. do: niczym nieskrępowanej ekspresji, eksploratywności i swobodnej zabawy. Dlatego też nauczyciel nie może i nie powinien w dominujący sposób ingerować w zabawę dziecka i jego proces uczenia się w niej. Będzie to równoznaczne z ograniczeniem wolności dziecka. 

Na koniec warto wspomnieć o freblowskim prawie do jedności w różnorodności – TOLERANCJI dla odmiennych poglądów, przekonań i postaw innych ludzi, każdego człowieka i wzmacnianiu naturalnej więzi łączącej go z naturą, ludźmi i światem. Warto o nich pamiętać nie tylko przy okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Dziecka.


Bibliografia: 
- Bilewicz-Kuźnia B., "Dar zabawy. Metodyka i propozycje zadań z dziećmi wg założeń pedagogicznych Froebla", Lublin 2014



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia