Technologie komputerowe odgrywaj膮 coraz wi臋ksze znaczenie w 偶yciu nowoczesnych spo艂ecze艅stw, a programowanie staje si臋 umiej臋tno艣ci膮, kt贸ra pozwoli dzieciom na odnalezienie si臋 w tej nowej rzeczywisto艣ci. W艂膮czenie nauki programowania do edukacji przedszkolnej i szkolnej pozwoli na lepsze nabycie przez uczni贸w umiej臋tno艣ci kreatywnego, 艣wiadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji w艂asnych pomys艂贸w i rozwi膮zywaniu problem贸w. Nauk臋 programowania mo偶na rozpocz膮膰 ju偶 od najm艂odszych lat, kiedy to dziecko odznacza si臋 najwi臋ksz膮 ciekawo艣ci膮 艣wiata, jest spragnione odkrywania, zmieniania i budowania. Ale zanim dzieci b臋d膮 rozwi膮zywa艂y problemy z wykorzystaniem komputera, warto, aby nauczy艂y si臋 robi膰 to r贸wnie偶 bez niego.
W edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej szczeg贸lnie wa偶ne s膮 dzia艂ania praktyczne, poprzez kt贸re dzieci nabywaj膮 now膮 wiedz臋 i kompetencje. Szczeg贸lnie wa偶nym aspektem jest umiej臋tno艣膰 analitycznego my艣lenia oraz rozwi膮zywania problem贸w, kt贸re s膮 o wiele wa偶niejsze ni偶 sama sk艂adnia j臋zyka programowania. Nauczyciel powinien wiedzie膰, 偶e dzieci nie nale偶y uczy膰 przy pomocy s艂贸w, obszernego opowiadania i wyja艣niania, lecz poprzez praktyczne dzia艂anie. Najwa偶niejsze s膮 osobiste do艣wiadczenia dziecka, jego tw贸rcza aktywno艣膰, mo偶liwo艣膰 dokonywania wybor贸w. W艂asna aktywno艣膰 oraz bezpo艣rednie do艣wiadczenia rozwijaj膮 my艣lenie, hartuj膮 dzieci臋c膮 odporno艣膰, tworz膮 poj臋cia i doskonal膮 umiej臋tno艣ci.
Wykorzystuj膮c dary Froebla do wprowadzania poj臋膰 programistycznych, dajemy dzieciom mo偶liwo艣膰 nauki poprzez zabaw臋, dzia艂anie, manipulowanie, rozwi膮zywanie problem贸w i zdobywanie w艂asnych do艣wiadcze艅.
Mimo i偶 w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego nie ma bezpo艣redniego odniesienia do rozwijania umiej臋tno艣ci programowania, to jednak poprzez kszta艂towanie tej umiej臋tno艣ci realizujemy wymagania podstawy w r贸偶nych jej aspektach. W trakcie realizacji projektu poka偶emy, jak krok po kroku zacz膮膰 przygotowanie dzieci do podj臋cia nauki programowania w teorii i praktyce. Zaprezentujemy wiele 膰wicze艅 i gier logicznych z wykorzystaniem najprostszych pomocy dydaktycznych, w tym dar贸w Froebla. Pomo偶emy w tworzeniu strategii i umiej臋tno艣ci przydatnych podczas nauki programowania. Odpowiednio zaaran偶owane dzia艂anie z wykorzystaniem dar贸w Froebla pozwala na wczesne tworzenie si臋 intuicji poj臋膰 zwi膮zanych z informatyk膮 oraz rozbudza zainte¬resowanie programowaniem. Sama umiej臋tno艣膰 programowania wymaga nast臋puj膮cych umiej臋tno艣ci: zbieranie danych, rozpoznawanie schemat贸w, rozk艂adanie problem贸w na mniejsze cz臋艣ci. Te umiej臋tno艣ci dziecko nabywa poprzez manipulowanie klockami z dar贸w: 3, 4, 5 i 6, gdy uk艂ada, buduje i tworzy budowle lub ornamenty. Porz膮dkowanie i sk艂adanie klock贸w do pude艂ek w odpowiedni spos贸b uczy logicznego i strategicznego my艣lenia. Ponadto, wykorzystuj膮c kolorow膮 mozaik臋 z dar贸w: 7, 8, 9 do uk艂adania obraz贸w, labirynt贸w, tworzenia gier, zada艅 zwi膮zanych z kodowaniem, 膰wiczymy umiej臋tno艣膰 zbierania danych, wykrywania i diagnozowania b艂臋d贸w, abstrahowania i tworzenia modeli oraz logicznego my艣lenia. 膯wiczenia, w kt贸rych dziecko jest aktywnym tw贸rc膮, a nie biernym u偶ytkownikiem gier komputerowych, uczy postaw: poszukiwania, kreatywno艣ci, pomys艂owo艣ci, wytrwa艂o艣ci, cierpliwo艣ci, wsp贸艂pracy i dystansu do technologii.
Na wst臋pie ka偶dego zadania pojawi膮 si臋 tre艣ci merytoryczne zwi膮zane z wprowadzanym zagadnieniem. Prezentowane zadania nale偶y wykonywa膰 po kolei, co oznacza, 偶e dane zadanie jest wst臋pem do kolejnego i nabyta umiej臋tno艣膰 b臋dzie wykorzystywana do kolejnych zada艅.
膯wiczenia opatrzone b臋d膮 symbolami, kt贸re oznaczaj膮 poziom trudno艣ci:
poziom naj艂atwiejszy,
poziom 艣redni,
poziom najtrudniejszy.
Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e poziom trudno艣ci jest umowny przy uwzgl臋dnieniu specyfiki pracy ca艂ej grupy lub mo偶liwo艣ci rozwojowych dzieci. Prezentowane zadania przeznaczone s膮 dla nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej.
Zadanie pierwsze poka偶e Wam, jak zacz膮膰 tworzy膰 u dzieci intuicje programistyczne. Proste 膰wiczenia maj膮 na celu rozwijanie my艣lenia symbolicznego, kszta艂towanie orientacji przestrzennej oraz wdra偶anie do rozumienia znaczenia symbolu oraz umowy. To r贸wnie偶 dobra zabawa rozwijaj膮ca kreatywno艣膰 i wsp贸艂dzia艂anie. Pierwsze zadanie polega na wykonaniu trzech 膰wicze艅 zwi膮zanych z wprowadzeniem do wydawania polece艅. Maj膮 one charakter zabaw ruchowych na 艣wie偶ym powietrzu lub na sali gimnastycznej, kt贸re anga偶uj膮 ca艂膮 grup臋. To r贸wnie偶 dobra zabawa integruj膮ca zesp贸艂 dzieci – w sam raz na pocz膮tek roku szkolnego.
Je艣li chcesz rozpocz膮膰 przygod臋 z programowaniem i otrzyma膰 pierwsze zadania, do艂膮cz do DZIECI PROGRAMUJ膭 OG脫LNOPOLSKI PROJEKT. KLIKNIJ I PROGRAMUJ Z NAMI.
Brak komentarzy
Prze艣lij komentarz