W Ogrodzie Pedagogicznym nie mogło zabraknąć takiego wpisu :) Jest lato, pogoda sprzyja, dlatego powinniśmy zapewnić dzieciom jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Dlaczego to takie ważne?
Faktem jest, iż współczesne dzieci spędzają na dworze zdecydowanie mniej czasu niż ich rówieśnicy 20 czy 30 lat temu. A przecież, co podkreślał Froebel, dzieci powinny zdobywać jak najwięcej doświadczeń w kontakcie z naturą. Jest to bardzo ważne dla ich prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
Kilka faktów o tym, co dzieje się podczas swobodnego kontaktu z przyrodą:
*obniża się poziom hormonów stresu, a wzrasta poziom oksytocyny i dopaminy
*mózg, dzięki takiej mieszance hormonów, może budować nowe połączenia neuronalne
*rośnie ilość zapamiętywanych informacji, a także poprawiają się funkcje poznawcze, wykonawcze i intelektualne
Zabawy na świeżym powietrzu wspierają rozwój motoryczny, rozbudzają w dziecku ciekawość, pobudzają wyobraźnię i kreatywność, ale też naturalnie stymulują układ odpornościowy. Natura bardzo skutecznie rozbudza w dzieciach ciekawość świata. Przebywanie na łonie natury pozwala idealnie się wyciszyć i zrelaksować, a dziecko które to potrafi, na pewno jest szczęśliwe.
Co więcej wg Froebla przybliżanie dziecka do świata natury i zapewnianie mu dostępu do jego darów to jeden z przejawów szacunku nauczyciela do dziecka. Dary natury – otrzymujemy je za darmo, a tkwią w nich nieograniczone możliwości. To wyjątkowe przedmioty – pokażmy to dzieciom.
Kilka faktów o tym, co dzieje się podczas swobodnego kontaktu z przyrodą:
*obniża się poziom hormonów stresu, a wzrasta poziom oksytocyny i dopaminy
*mózg, dzięki takiej mieszance hormonów, może budować nowe połączenia neuronalne
*rośnie ilość zapamiętywanych informacji, a także poprawiają się funkcje poznawcze, wykonawcze i intelektualne
Zabawy na świeżym powietrzu wspierają rozwój motoryczny, rozbudzają w dziecku ciekawość, pobudzają wyobraźnię i kreatywność, ale też naturalnie stymulują układ odpornościowy. Natura bardzo skutecznie rozbudza w dzieciach ciekawość świata. Przebywanie na łonie natury pozwala idealnie się wyciszyć i zrelaksować, a dziecko które to potrafi, na pewno jest szczęśliwe.
Co więcej wg Froebla przybliżanie dziecka do świata natury i zapewnianie mu dostępu do jego darów to jeden z przejawów szacunku nauczyciela do dziecka. Dary natury – otrzymujemy je za darmo, a tkwią w nich nieograniczone możliwości. To wyjątkowe przedmioty – pokażmy to dzieciom.
Froebel jest uważany za twórcę „ogródków dziecięcych”, czyli pierwszych przedszkoli. Dlatego też ogródek nieodłącznie kojarzy się z Froeblem. Ten „ogródek dziecięcy” to nie tylko miejsce, to cała idea bycia blisko przyrody.
Co możemy robić z dziećmi na dworze? Jak zająć przedszkolaki w plenerze? Mogą to być po prostu zajęcia dydaktyczne na świeżym powietrzu, leśne zajęcia, zabawy terenowe, wycieczki lub wyjścia. Wszystko zależy od naszych możliwości. Takie zajęcia pozwalają dziecku eksplorować jego naturalne otoczenie i mają nieoceniony wpływ na nawiązywanie się kontaktu dziecka z przyrodą i rówieśnikami.
WYPRAWA PO DARY NATURY
Zaangażujmy dzieci do gromadzenia materiału przyrodniczego. O ile chętniej będą działały i badały to, co same znajdą, niż to, co leży gotowe w kąciku. Oczywiście nie każdy ma możliwość wyjścia z dziećmi do lasu, parku czy na łąkę – wówczas możemy rozłożyć dary natury w ogrodzie przedszkolnym w różnych miejscach, a dzieci mogą ich szukać.
Wszystko zależy od nas, od naszych chęci i pomysłowości. Zróbmy wszystko, aby kontakt dzieci z naturą nie ograniczał się do spaceru po osiedlu i przebywaniu na placu zabaw.
ZABAWY Z KAMIENIAMI
Jak można wykorzystać jedne z najpospolitszych darów natury, czyli kamienie? Poniżej pomysły na zabawy w porannym kole oraz kącikach. Są też zabawy dowolne oraz w ogrodzie.
---> W porannym kole kamieni możemy użyć np. do:
*przeliczania
*klasyfikowania (wg wielkości, koloru, kształtu)
*szeregowania (od najmniejszego do największego, od najcięższego do najlżejszego)
*układania liter i cyfr
*wygrywania rytmów i akompaniamentu
Kamienie, tak jak i inne dary natury są świetne do wykorzystania w teatrzykach stolikowych. Możemy z nich tworzyć scenografię lub postaci (polecam zajrzeć do książki Katarzyny Małek „Teatrzyki stolikowe”).
--> Aktywności związane z kamieniami w czterech kącikach.
Kącik Darów:
*tworzenie dowolnych budowli z Darów oraz kamieni (np. mostów, budynków)
*budowanie budowli z segregatorów – niektóre klocki można zastąpić kamieniami
*budowanie wież
*układanie mandali z Darów i kamieni
Kącik twórczy:
*malowanie kamieni farbami (zamienianie ich np. w zwierzątka)
*stempelkowanie z użyciem kamieni
*układanie obrazków na dowolny temat
Kącik badawczy:
*ważenie kamieni i porównywanie ich wagi, badanie właściwości różnych rodzajów kamieni, np. kredowych, wapiennych, krzemieni
*badanie zachowania kamieni w wodzie
*badanie pojemności różnych pojemników – zakładanie ile kamieni się w nich zmieści
Kącik gospodarczy:
*układanie z kamieni klombów i ozdób w ogrodzie przedszkolnym,
*tworzenie skalniaków
--> Kamienie w zabawie dowolnej - tutaj trzeba dzieciom zostawić miejsce na ich własne pomysły. My możemy je jedynie zainspirować, np. w przypadku kamieni do budowania z nich torów samochodowych, do zabaw w kąciku lalek – kamienie zamieniają się w potrawy.
--> Kamienie możemy też wykorzystać podczas zabaw organizowanych lub swobodnych w ogrodzie, np.
*układanie ścieżek pomiędzy różnymi punktami
*budowanie „bazy”
*zakopywanie/odkopywanie kamieni w piaskownicy
*chowanie i szukanie kamieni
*zabawa w „chłopka”
*rzuty kamieniami do celu
Mam nadzieję, że te kilka pomysłów zainspiruje Was do wyjścia z przedszkola, do spędzenia czasu na dworze, ale niekoniecznie na placu zabaw… :) Niech nasze dzieci rozwijają się blisko natury!
Brak komentarzy
Prześlij komentarz