Programowanie z Darami Froebla. I co dalej?

5 kwietnia 2019

Dary, dary, dary…i programowanie. Czy to ma coś wspólnego z nauką programowania, czy przygotowuje do dalszych wyzwań w tej dziedzinie? To wiele pytań, które zadają nauczyciele lub inne osoby zainteresowane tematem. Chciałybyśmy odpowiedzieć na to pytanie tak: zdecydowanie ćwiczenia wykonywane na Darach Froebla mają przełożenie na późniejszą pracę z programami i aplikacjami komputerowymi. 



Dotychczas poświęcałyśmy wiele czasu na opis umiejętności, które są niezbędne do podjęcia właściwej nauki programowania oraz tych, które poprzez ćwiczenia z darami kształtujemy. Teraz chcemy pokazać podobieństwa pomiędzy proponowanymi przez nas ćwiczeniami unplugged a aplikacjami on-line.


Gry na froeblowskiej siatce geometrycznej a Godzina Kodowania

Gry i ćwiczenia na siatce kwadratowej są jednymi z najczęściej wykorzystywanych aktywności związanych z nauką programowania. Tutaj chciałybyśmy zachęcić Was do odwiedzenia strony Godzina Kodowania. Godzina Kodowania to strona poświęcona nauce programowania dla najmłodszych. Znajdują się tam kursy oraz aplikacje przybliżające dzieciom tajniki programowania. 
Kurs 1 jest przeznaczony dla najmłodszych, czyli dzieci w wieku od 4 do 6 lat, które nie potrafią jeszcze czytać. Możemy znaleźć tam wiele aktywności, między innymi gry, w których należy dojść postacią do określonego miejsca.

Podobną aktywność zanim przejdziemy do pracy na komputerze możemy wykonać na dużej kratownicy lub froeblowskiej siatce geometrycznej. 

Przykład jednego z najprostszych zadań:

Kurs 2 na tej samej stronie przeznaczony jest dla dzieci starszych, które opanowały już umiejętność czytania, pojawia się również polecenie „skręć w lewo/prawo”. 

Przykład jednego z najprostszych zadań u nas na froeblowskiej siatce:
Konkurs Informatyczny Bóbr

Kolejną niezwykłą inspiracją do tworzenia ćwiczeń, ale również kontynuacją naszych działań unplugged są zadania z Konkursu Informatycznego Bóbr. Jak czytamy na oficjalnej stronie konkursu  „Głównym celem konkursu jest rozwój i kształtowanie myślenia algorytmicznego i komputacyjnego oraz popularyzacja posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną wśród wszystkich uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych.” Zgodnie z tym, co jest tam napisane możemy znaleźć wiele zadań logicznych i łamigłówek, które na pierwszy rzut oka nie kojarzą nam się z nauką czy nawet przygotowaniem do programowania.

Przykład: zadanie inspirowane konkursem informatycznym „Bóbr”*  2017, poziom skrzat
Zadaniem dzieci jest odnalezienie jak największej ilości dróg od czerwonego do zielonego domu. Uwaga! Możemy chodzić tylko do przodu, dziecko nie może się cofać. Oznacza to, iż dziecko nie może wybrać trasy, w której w jakimkolwiek momencie oddalilibyśmy się od zielonego domku. W przypadku pracy indywidualnej jedno dziecko podaje wszystkie propozycje, przy pracy grupowej dzieci podają propozycję na zmianę.
Podałam tutaj przykład zadania z wykorzystaniem siatki, ale zdecydowaną większość ćwiczeń inspirowanych tymże konkursem możemy zaaranżować przy użyciu innych Darów, natomiast bez siatki geometrycznej.


LEGO We-do

I to właśnie w tym miejscu może pojawić się zdziwienie! Jak to LEGO We-do? Gdzie w Darach Froebla mamy robotykę? Prawda jest taka, że myśląc o wprowadzeniu zapisu polecenia pętli inspirowałyśmy się właśnie zapisem programu w LEGO We-do. Dla nas symboliczny zapis jest podobny i zainspirował nas do użycia właśnie przeciętych okręgów, jako nawiasów. Sugerując się również tym, iż to, co jest w nawiasie traktujemy jako pewną spójną, nierozłączną całość.  


Wiemy, niektórym z Was może się wydawać, że to dość luźne skojarzenie, ale tak właśnie było!


Kodable
 
Fuzzy – mała włochata kulka jest bohaterem kolejnej aplikacji - Kodable. Jego zadaniem jest przemieszczanie się po labiryncie i zbieranie monet.  Gracz wskazuje mu właściwą drogę poprzez napisany program, używając strzałek wyznaczających kierunek ruchu Fuzzego. 
A gdyby tak włochatego Fuzzego zastąpić kolorowym sześcianem z oczkami  i postawić na siatce geometrycznej oraz wyznaczyć trasę do przejścia od startu do mety. Dzieci same są twórcami gry, konstruują, budują, manipulują i doskonalą logiczne myślenie, które jest potrzebne w procesie projektowania i tworzenia. Dary Froebla to kolorowe klocki, które odpowiednio zaaranżowane i ułożone dadzą dziecku okazję do rozbudzenia wyobraźni posługując się grami planszowymi. Patyczki, klocki w kształcie kół, trójkątów to pomysł na ułożenie programu według którego wprawimy w ruch każdy pionek. Gdy damy dzieciom możliwość do kreatywnego działania z materiałem dydaktycznym, to wychowamy aktywnych twórców, a nie biernych użytkowników gier komputerowych!



Jak widzimy ćwiczenia unplugged z Darami Froebla, nie są luźno tworzonymi zadaniami, ale mają związek z późniejszymi aplikacjami komputerowymi. My jesteśmy przekonani, że to świetny wstęp do wspaniałej przygody zwanej: programowanie!

Jeżeli jesteście zainteresowani aktywnościami on-line, napiszcie w komentarzach podeślemy wam więcej informacji!



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia