Wbrew pozorom typowy freblowski dzień nie różni się tak bardzo od dnia w "zwykłym" przedszkolu. Tak samo się bawimy, rysujemy, biegamy, odpoczywamy, poznajemy świat... Tyle, że trochę inaczej organizujemy naszą salę oraz zajęcia. Jak? Wszystko we wpisie!
Aktywność dzieci w ciągu dnia jest dzielona na: zabawę
swobodną oraz zabawę zorganizowaną.
Zabawa swobodna
Stanowi zdecydowaną część dnia. Dzieci bawią się w
kącikach tematycznych w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym i na placu zabaw. Nie kierujemy zabawą, a jedynie nadzorujemy.
Stwarzamy odpowiednie warunki do organizowania swobodnej
zabawy przez przedszkolaki. Ważne jest zgromadzenie zabawek i materiałów, które
będą wyzwalały aktywność dzieci, ich kreatywność, ale nie będą niczego
narzucać.
Zabawa zorganizowana
To przede wszystkim zajęcia dydaktyczne: zajęcia w
porannym kole oraz zabawy w kącikach: darów, twórczym, badawczym i
gospodarczym.
Zajęcia w porannym kole to zajęcia realizowane z
całą grupą. Odbywają się codziennie po śniadaniu, czyli rozpoczynają dzień w
przedszkolu. Są bardzo podobne do tradycyjnych zajęć w przedszkolu, tyle że do
zabaw wykorzystujemy freblowskie dary.
Zajęcia w kącikach odbywają się zaraz po
zajęciach w porannym kole. Dzieci co tydzień dobierane są w grupy, które
pracują razem codziennie w innym kąciku. Każda grupa pracuje w niezmienionym
składzie, przesuwając się w kolejnych dniach do kolejnych kącików.
Dzięki takiej organizacji pracy możemy lepiej
indywidualizować zadania i obserwować dzieci. Nauczyciel przygotowuje niezbędne
materiały do wykonania określonych zadań i instrukcje. Stroną aktywną w
tej części zajęć są dzieci – poprzez swoje działania dochodzą do wiedzy,
eksperymentują, badają, tworzą.
Praca w grupach odbywa się cztery dni w tygodniu, jeden
dzień jest przeznaczony na dowolne działania nauczyciela, np. wycieczki,
spacery, wyjścia, dzień zabawy.
Praca dzieci w kącikach wymaga odpowiedniej aranżacji
sali - wydzielenie kącików:
- darów, w którym będą znajdowały się dary:
freblowskie klocki, dary natury
- twórczego - materiały plastyczne,
instrumenty, rekwizyty do zabaw w teatr i inne przedmioty związane z
twórczością dzieci
- badawczego - gry dydaktyczne i materiały
edukacyjne, przyrządy i pojemniki, przyrządy miernicze, różne sprzęty i
urządzenia, np. lupa, mikroskop, kompas, różne pomoce, np. globus
- gospodarczego - ma charakter małej kuchni i
ogródka, dlatego gromadzimy tu akcesoria ochronne i porządkowe (np. rękawiczki,
szczotki, gąbki, fartuszki itd.), naczynia kuchenne i sztućce, przyprawy,
narzędzia ogrodowe, rośliny zielone i zioła, zwierzęta.
Kąciki mogą być oddzielone od siebie (u nas niskimi
szafkami), aby dzieci się nie rozpraszały i nie przeszkadzały sobie. W każdym
kąciku znajduje się stolik i krzesła oraz wszelkie potrzebne materiały i
pomoce.
Praca w kącikach rozwija u dzieci umiejętność
współpracy, a także samodzielność i odpowiedzialność. Doskonalimy również
cierpliwość – dzieci muszą nauczyć się czekać, aż nadejdzie dzień, w którym
będą pracować w określonym kąciku.
Unikamy schematu „wszyscy robią to samo, w tym samym
czasie, w ten sam sposób”.
Inne ważne elementy freblowskiego dnia
Twórcze prace ręczne
Są to działania, których efektem jest tworzenie,
przekształcanie. Rozwijają one inwencję i kreatywność dzieci, ale też
sprawność manualną u dziecka, jego wytrwałość, cierpliwość.
Zaliczamy do nich, np.:
-- malowanie (farbami plakatowymi, akwarelowymi; na
papierze, płótnie, drewnie),
-- modelowanie w piasku, glinie, plastelinie,
-- perforowanie papieru, czyli wykłuwanie wzorów na papierze przy użyciu wykałaczki, szydła czy pinezki,
-- drukowanie stemplem (z warzyw, z różnych przedmiotów, metodą TWAL – kartą stemplujemy linie),
-- szycie, wyszywanie, haftowanie, czyli łączenie punktów nitką, poznanie prostych ściegów, przeplatanie otworów,
-- wyplatanie (koszykarstwo) z papieru,
-- konstruowanie z różnorodnych materiałów (np. z odpadów).
-- modelowanie w piasku, glinie, plastelinie,
-- perforowanie papieru, czyli wykłuwanie wzorów na papierze przy użyciu wykałaczki, szydła czy pinezki,
-- drukowanie stemplem (z warzyw, z różnych przedmiotów, metodą TWAL – kartą stemplujemy linie),
-- szycie, wyszywanie, haftowanie, czyli łączenie punktów nitką, poznanie prostych ściegów, przeplatanie otworów,
-- wyplatanie (koszykarstwo) z papieru,
-- konstruowanie z różnorodnych materiałów (np. z odpadów).
Prace w ogrodzie i uczenie się w plenerze
Froebel podkreślał znaczenie zabawy na łonie natury,
propagował ideę bycia blisko przyrody. Dlatego ważne jest organizowanie
dzieciom warunków do pielęgnowania roślin w ogródku, w sali, na balkonie. Praca
w ogrodzie uczy dzieci systematyczności, odpowiedzialności, współpracy we
wspólnym dążeniu do celu.
Froebel uważał, że ogród czy okolica przedszkola mogą być
dobrym miejscem do realizowania zajęć, zabaw zorganizowanych lub swobodnych.
Dlatego w miarę możliwości najlepiej spędzać jeden dzień w tygodniu w
plenerze – na zajęciach, wycieczkach, zabawie.
Czy jest łatwo tak pracować?
Na pewno jest trudniej, ale za to ciekawiej i
efektywniej. Widząc ile korzyści przynosi praca w takiej formie nie tylko
dzieciom, ale i nauczycielom, rodzicom – warto jest podejmować ten trud
:)
Jeśli chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na wspaniałych
ludzi
stawiajmy na wartościową i mądrą edukację!
stawiajmy na wartościową i mądrą edukację!
Brak komentarzy
Prześlij komentarz