Wieje wiatr, szumią drzewa
Jesień pioseneczkę śpiewa.
Zdobi liście kolorami,
Chodź pobawisz się dziś z nami.
Jesień to fantastyczna pora roku, która ma w sobie wiele uroku. Paleta barw jaka nas otacza, wprawia w zachwyt. Jesień to moc darów natury, które leżą skryte w trawie, liściach, na parkowych alejkach i czekają, aż je podniesiemy i tchniemy w nie drugie życie. Jesień to skarbnica twórczych inspiracji. Obserwacja przyrody połączona z kreatywnym działaniem daje wspaniałe efekty w twórczości plastycznej.
Poniżej kilka jesiennych propozycji do wykorzystania podczas zajęć plastycznych w edukacji przedszkolnej, ale także podczas twórczej aktywności wczesnoszkolnej.
F. Froebel kładł duży nacisk na twórczość dziecka. Uważał, że dostarcza ona dziecku wiele korzyści edukacyjnych i wpływa na jego wszechstronny rozwój. Twórcze prace ręczne to techniki umożliwiające dziecku samodzielne działanie i doświadczanie. To prace, które dziecko wykonuje na miarę swoich możliwości, a przede wszystkim czerpie ogromną radość z tworzenia.
Jesienne drzewo
wariant 1
Wykonane metodą TWAL (Thinking With a Line) i stemplowaniem przy użyciu korka do wina.
Plastikową kartę namaczamy w farbie i poprzez odciskanie jej na kartce tworzymy linie, które w końcowym efekcie tworzą drzewo. Jesienne liście tworzymy poprzez stemplowanie korkiem od wina zamoczonym w farbie.
Jesienne drzewo
wariant 2
Wykonane metodą TWAL (Thinking With a Line) i malowaniem liści przy użyciu zamoczonej w farbie szczoteczki do zębów.
Jesienne drzewo
wariant 3
Wykonane z pozbieranych z ziemi i przyklejonych do kartki gałązek. Listki namalowane są przy użyciu zamoczonej w farbie szczoteczki.
Jesienny jeżyk
Kolce również wykonane są metodą TWAL (Thinking With a Line), trawa namalowana zamoczoną w farbie szczoteczką. Pyszczek jeżyka ma kształt serduszka z doklejonymi gotowym oczami i nosem wykonanym z pomponika.
Jesienne szczotkowanie
Szczotka do zębów zastępuje nam pędzel i przy jej pomocy malujemy zebrane w parku czy ogrodzie jesienne liście. Barwimy je, czekamy do wyschnięcia i możemy użyć przy tworzeniu różnorodnych jesiennych kompozycji.
„Poza kontaktem z darami naturalnymi i darami edukacyjnymi
dziecko powinno mieć także kontakt z materiałami,
które przekształca w inną postać, nadaje im nową wartość
i zmiana ta pozostaje trwała.”
("Dar zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według
założeń pedagogicznych Froebla", B.Bilewicz-Kuźnia, Lublin 2014, s. 67)
Brak komentarzy
Prześlij komentarz