ZABAWY W TERENIE, BADAWCZE, NA ŚWIEŻYM POWIETRZU. O TYM, JAK DZIECIAKI SZUKAŁY WIOSNY.

2 kwietnia 2020

Zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym są wspaniałą przygodą dla wszystkich przedszkolaków. Dzieci z natury wiedzą co jest dla nich dobre. Przebywając na świeżym powietrzu doskonalą swoje umiejętności manualne, poznają otaczającą je przyrodę, uczą się z nią obcować. W ten naturalny sposób rozwijają swoją wyobraźnię. Zaspokajają ogromną potrzebę ruchu. Mało tego: dotleniają się, hartują i rozwijają fizycznie. 
Otwarta przestrzeń wpływa na odprężenie u dzieci, zmniejsza stres, korzystnie wpływa na rozwój inteligencji emocjonalnej. Tak wiele ostatnio mówi się o treningu umiejętności społecznych, a nie wszyscy zauważają, że spontaniczna zabawa dzieci na świeżym powietrzu najlepiej rozwija te umiejętności. Zatem spędzajmy z dziećmi jak najwięcej czasu na zewnątrz. Dzieciaki będą radosne i sprawniejsze.

Nadeszła wiosna. Wiele z nas od dawna zastanawia się jak uatrakcyjnić naszym milusińskim ten wyjątkowy czas. Zaproponuję dzisiaj zajęcia związane z poszukiwaniem wiosny. Zapewnią one dzieciakom mnóstwo niesamowitych wrażeń i wspomnień. 

Zaczniemy od narysowania dzieciom mapy skarbów:
-- Mapa musi zawierać wszystkie charakterystyczne elementy krajobrazu, w którym dzieci będą się poruszały. Istotne jest także zaznaczenie na mapie ukrytego skarbu i numerków poszczególnych zadań. 
-- Mapa może być wielkości kartki z bloku (dla dzieci ze starszej grupy kartka może być większych rozmiarów, ze względu na możliwości motoryczne dzieci). 
-- Zanim dojdziemy do skarbu, musimy po kolei odszukać, odszyfrować i wykonać ponumerowane zadania ukryte na mapie:
* Każdemu numerkowi po wykonanym zadaniu przyporządkowana jest litera. 
* Każde zadanie jest ukryte w kopercie. Pierwsze odczytuje pani; kolejne też, jeśli będzie taka potrzeba. 

Zabawa rozpoczyna się w sali. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Pani wnosi do sali skrzynię (może być wykonana z kartonu, ozdobiona, z kłódką; można również wnieść skrzynię zanim zaczną przychodzić dzieci i postawić w widocznym miejscu, będzie elementem zaciekawienia), stawia przed sobą, siada wśród dzieci i rozpoczyna opowieść. 

Zobaczcie proszę co ja dzisiaj ze sobą przyniosłam. Jak myślicie co to jest? Tak, macie rację, to jest skrzynia. Znalazłam tę skrzynię na strychu/w piwnicy przedszkola. Była cała pokryta kurzem i pajęczynami kiedy ją zobaczyłam. Bardzo mnie zaciekawiła. Popatrzcie tylko, wygląda na bardzo starą. Powiedzcie proszę czy jest duża czy mała? Jestem niezmiernie ciekawa, co się w tej skrzyni znajduje. Jak myślicie co tam może być? Sprawdźcie proszę czy jest lekka czy ciężka? Czy łatwo ją otworzyć? Czy chcecie ją otworzyć? Co nam będzie potrzebne do otwarcia skrzyni? W takim razie uwaga. Otwieramy skrzynię. (prosimy dwoje dzieci o pomoc lub robimy to samodzielnie) A w skrzyni…cóż to… Jakaś stara mapa i list. Rozkładamy mapę. Popatrzcie co widać na tej mapie? …. (drzewa, ławkę, huśtawki, strzałki, znaczki, itp.) 

Odczytujemy list, w którym wyjaśnione są zasady zabawy, a potem omawiamy mapę. 

Przykładowe zadania do kopert

Zadanie numer 1                                                                               
Postaraj się samodzielnie ubrać przed wyjściem na świeże powietrze. Nie zapomnij założyć butów. Jeśli coś będzie sprawiało ci trudność poproś o pomoc kolegę lub koleżankę. Jeśli to nadal będzie problem, poproś o pomoc panią. Kiedy już wszyscy będą gotowi wyjdźcie przed budynek przedszkola. Tam popatrzcie na mapę i rozejrzyjcie się uważnie.  Ruszamy zgodnie ze wskazówkami mapy. (Weźcie ze sobą list, będzie Wam potrzebny. Na jego odwrocie znajduje się litera, zbierajcie wszystkie literki. Wyznaczamy dziecko, które będzie za to odpowiedzialne) „W”.

Zadanie numer 2                                                                               
Drogie dzieci, w kopercie z listem znajdują się ilustracje przedstawiające zwiastuny wiosny. Waszym zadaniem  jest je odnaleźć i zaznaczyć na kartkach -  które zwiastuny  wiosny zostały odnalezione, a które nie.  Kolejną literką jest  „I”.

Zadanie numer 3                                                                 
Kolejne zadanie dla Was polega na odmierzeniu 10 stóp, 10 kroków i 10 skoków oraz ustalenie, który z zaznaczonych dystansów jest najkrótszy, a który najdłuższy. Zaznaczamy początek i w tym samym miejscu rozpoczynamy odmierzanie za pomocą stóp, kroków, skoków.  W zależności od tego ile mamy czasu wyznaczamy osoby, lub próbują wszyscy. Zaznaczamy końce. Szacujemy, porównujemy. Mierzymy odległość za pomocą wybranych darów (które akurat niechcący Pani ma ze sobą) Koleją literką dla Was jest „O”  Idźcie dalej zgodnie ze wskazówkami mapy.    
                                                                                              
Zadanie numer 4                                                                   
Polega na odnalezieniu kolorów. Macie kartkę (którą odnalazły idąc z mapą) z różnokolorowymi plamami (wybrane przez n – la)  Wasze  zadanie polega na znalezieniu w terenie tych kolorów i narysowanie obok koloru - co takiego odnalazłyście lub jeśli to możliwe wklejenie tego co znalazłyście, np. trawa, żółty kwiatek itp. Waszą kolejną literką jest  „S” . Bądźcie uważne, trzymajcie się mapy.            
                                                                                                        
Zadanie numer 5                                                       
Poszukiwacze w tym zadaniu będą wrzucali kamyki do naczynia napełnionego wodą.  Pamiętajcie, aby nie pryskać i nie oblewać się. Trzeba uważnie obserwować, co dzieje się z wodą, kiedy wrzucamy do niej kamyczki. (Należy zaplanować, to w taki sposób, aby dzieci dostrzegły, że po wrzuceniu większej ilości kamyków poziom wody w naczyniu się podnosi.  Koniecznie weźcie ze sobą literkę „N”.
          
Zadanie numer 6                                                            
Gratulacje, brawo!  Odnaleźliście skarb.  Jesteście super drużyną. Ostatnią literkę jest „A”. Zajrzyjcie szybko do środka!  Skarbem jest „kosz piknikowy” (koc, i np. drugie śniadanie czy podwieczorek). Wspólnie przygotujcie piknik na świeżym powietrzu, po którym porozmawiacie z Panią o tym, co się dzisiaj wydarzyło i jaki wyraz utworzą zebrane literki. 

Udanej zabawy!


* Miejmy nadzieję, że szybko wrócimy do przedszkoli i szkół i takie zajęcia będziemy mogli dla dzieci organizować! Póki co zbierajmy inspiracje, pomysły i układajmy plan działania na czas, kiedy sytuacja wróci do normy. 



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia