Korale matematyczne Froebel.pl są niezastąpioną pomocą dydaktyczną, która zdecydowanie ułatwia i urozmaica zabawy oraz zajęcia dydaktyczne, które proponujemy naszym przedszkolakom. Mają szerokie zastosowanie w edukacji matematycznej. Służą dzieciom już od ich pierwszych przedszkolnych doświadczeń, ułatwiając im naukę liczenia.
Z badań przeprowadzonych przez prof.
E. Gruszczyk – Kolczyńską wynika, że „już młodsze przedszkolaki wiedzą, że
licząc, należy stosować regułę „jeden do
jednego”: jeden wskazany obiekt , jeden wskazujący gest i jeden wypowiadany
liczebnik.”[1]
„Zadaniem dorosłych wspomagających dzieci w coraz lepszym opanowaniu umiejętności liczenia jest organizowanie ćwiczeń i zabaw pomagających im dostrzec następne reguły stosowane w trakcie liczenia.”[2]
„W trakcie wspomagania dzieci w opanowaniu liczenia można z powodzeniem stosować przedmioty znajdujące się w Darach Froebla (..) Jednocześnie zaleca się, aby w podobny sposób posługiwać się obiektami z najbliższego otoczenia dziecka. Dzięki temu wzbogacają się doświadczenia dzieci i szybciej opanują umiejętność liczenia.”[3]
Liczydło matematyczne wprost idealnie się do tego nadaje.
„Zadaniem dorosłych wspomagających dzieci w coraz lepszym opanowaniu umiejętności liczenia jest organizowanie ćwiczeń i zabaw pomagających im dostrzec następne reguły stosowane w trakcie liczenia.”[2]
„W trakcie wspomagania dzieci w opanowaniu liczenia można z powodzeniem stosować przedmioty znajdujące się w Darach Froebla (..) Jednocześnie zaleca się, aby w podobny sposób posługiwać się obiektami z najbliższego otoczenia dziecka. Dzięki temu wzbogacają się doświadczenia dzieci i szybciej opanują umiejętność liczenia.”[3]
Liczydło matematyczne wprost idealnie się do tego nadaje.
„Jeśli
dzieci są zachęcane do liczenia w szerokim zakresie, potrafią dostrzec
regularność dziesiątkowego systemu liczenia. (…) potrafią ją zastosować w
liczeniu i rachowaniu”[4].
Liczydło spełnia i tutaj swoją rolę w 100%. Koraliki, które znajdują się na
sznurku nawleczone są w trzech kolorach: czerwonym,
niebieskim i czarnym, oczywiście
po dziesięć sztuk w każdym kolorze. Jest to duże wzrokowe ułatwienie dla
dzieci, które po doświadczeniach zdobytych podczas zabaw matematycznych
potrafią już z całą pewnością stwierdzić, że korali czerwonych jest dziesięć, niebieskich jest dziesięć oraz czarnych
także jest dziesięć, a tym samym rozpoczną przygodę z liczeniem
dziesiątkami. Na zajęciach bardzo często stosuję liczydło do zajęć z rachowania - dosuwamy (dodajemy),
odsuwamy (odejmujemy).
Kiedy dzieci opanują wszystkie etapy układania i rozwiązywania zadań z treścią, również i przy tej okazji możemy zaproponować im zabawy z wykorzystaniem liczydła. Podczas rozwiązywania zadania podanego przez nauczyciela przedszkolaki manipulują na dostępniej pomocy dydaktycznej. Przesuwają koraliki, przeliczają i rachują. Godne polecenia są zajęcia, podczas których dziecko może odnieść się do własnych przeżyć. Zadanie z treścią składa się z historyjki nawiązującej do dziecięcych doświadczeń. „W historyjce znajdują się dane (np. liczbowe) i związki pomiędzy nimi. Każda historyjka kończy się pytaniem. Oczekuje się, że dziecko rozwiąże zadanie i sensownie odpowie na pytanie.”[5] Moje przedszkolaki uwielbiają zajęcia matematyczne, kiedy układają zadania z treścią w oparciu o przedmioty, jakie wylosowały z „magicznego worka”.
Kiedy dzieci opanują wszystkie etapy układania i rozwiązywania zadań z treścią, również i przy tej okazji możemy zaproponować im zabawy z wykorzystaniem liczydła. Podczas rozwiązywania zadania podanego przez nauczyciela przedszkolaki manipulują na dostępniej pomocy dydaktycznej. Przesuwają koraliki, przeliczają i rachują. Godne polecenia są zajęcia, podczas których dziecko może odnieść się do własnych przeżyć. Zadanie z treścią składa się z historyjki nawiązującej do dziecięcych doświadczeń. „W historyjce znajdują się dane (np. liczbowe) i związki pomiędzy nimi. Każda historyjka kończy się pytaniem. Oczekuje się, że dziecko rozwiąże zadanie i sensownie odpowie na pytanie.”[5] Moje przedszkolaki uwielbiają zajęcia matematyczne, kiedy układają zadania z treścią w oparciu o przedmioty, jakie wylosowały z „magicznego worka”.
Jest to wyjątkowa pomoc dydaktyczna, a powyższe przykłady są dowodem na bardzo szerokie możliwości wykorzystywania korali w edukacji matematycznej. Ale czy to wszystko?
W mojej grupie, liczydeł używamy również podczas zabaw w „masażyki”. Aktywność dziecka w tym czasie polega na kreśleniu na plecach koleżanki lub kolegi znaków i kształtów, odpowiadających treści rymowanki. Jest to rodzaj komunikacji poprzez dotyk. Przedszkolaki wprost uwielbiają tego rodzaju doświadczenia, a liczydło jest świetnym narzędziem, które dostarcza maluchom sensorycznych doznań. Poniżej prezentuję propozycje tego rodzaju zabaw:
Wąż
– A. Aleksiejew
Słoneczko
na niebie zaświeciło, (kreślimy
na plecach przy pomocy liczydła słońce)
Węża
na spacer zaprosiło. (dowolne
przesuwanie liczydła po plecach)
W
prawo, (przesuwanie liczydła w
prawo)
W
lewo, (przesuwanie liczydła w lewo)
Wąż
podróżował, (jak wyżej)
W
różne miejsca się chował
(zatrzymanie i delikatne stukanie o plecy)
Do
jaskini (oplatanie liczydłem ciała dookoła)
I do
dziury, (delikatnie wsunięcie za
bluzeczkę)
Później
na łące podziwiał chmury. (rozciągnięcie na ciele liczydła).
Oplótł gałąź raz, dwa, trzy, ( oplatanie liczydłem ciała dookoła)
Wcale,
a wcale nie był zły.
Później
zwinął się w mały kłębuszek (zwijanie
liczydła w kłębek na plecach)
I
poszedł spać,
Nasz
mały maluszek. (delikatne
pochrapywanie)
„Raz,
dwa, trzy” – A. Aleksiejew
Raz, dwa, trzy
Raz, dwa, trzy
Skaczę Ja,
skaczesz Ty.
Skaczemy na górze,
Na dole skaczemy,
Teraz na plecach koło malujemy,
Szeroko się wszyscy uśmiechamy
I z kolegą miejscem zamieniamy.”
„My przedszkolaki, wszystkich pozdrawiamy
i
do zabawy z liczydłem gorąco namawiamy.”
[1] E.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Zastosowanie Darów Froebla w Dziecięcej
Matematyce, wyd. Froebel.pl, Lublin 2017, s. 68
[2] E.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Zastosowanie Darów Froebla w Dziecięcej
Matematyce, wyd. Froebel.pl, Lublin 2017, s. 68
[3] E.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Zastosowanie Darów Froebla w Dziecięcej
Matematyce, wyd. Froebel.pl, Lublin 2017, s. 69
[4] E.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat
później, wyd. Bliżej Przedszkola, Kraków 2015, s. 55
[5] E.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Zastosowanie Darów Froebla w Dziecięcej
Matematyce, wyd. Froebel.pl, Lublin 2017, s. 124
Brak komentarzy
Prześlij komentarz