FREBLOWSKIE OPOWIEŚCI - PROJEKTUJEMY DOMY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH

4 maja 2020

Nasza grupa to Tęczowe Motyle z Przedszkola nr 46 w Lublinie – tęczowe, bo lubimy malować, mieszać barwy, z podstawowych powstają pochodne i już mamy barwy tęczy.

Ale nie o tym dziś mowa.

Realizujemy w naszej grupie kilka projektów edukacyjnych, m.in. „Magiczna moc bajek”, „Kreatywny Przedszkolak”, realizujemy też elementy tematyki z „Trampoliny”, PWN-u.  Cokolwiek byśmy nie robili zawsze sprzyja to rozwojowi naszych przedszkolaków i zawsze pedagogika freblowska, dary Froebla „nam do wszystkiego pasują”.

Jesteśmy Razem, pomagamy sobie Wzajemnie - Różne rodzaje niepełnosprawności – to była niedawno nasza tematyka.

--> Czytaliśmy książeczkę „Widzieć uszami”, bo niewidomi są wśród nas.
--> Robiliśmy kalambury by porozumieć się bez mowy, bo ludzie niemi są wśród nas.
--> Projektowaliśmy też domy dla niepełnosprawnych ruchowo – bo tacy ludzie też są wśród nas.

Najpierw sprawdziliśmy czy nasze przedszkole jest dostosowane dla ludzi niepełnosprawnych ruchowo. Okazało się, że częściowo jest. Na parter z chodnika można wjechać wózkiem inwalidzkim.

  • A czy osoba na wózku może wjechać na I piętro? – tu nastąpiła konsternacja i zastanawianie się…
  • Mamy windę?
  • Nie mamy…
  • Mamy - nagle jeden z chłopców krzyczy – mamy windę jedzeniową… (winda kuchenna).


Zabraliśmy się do pracy, projektowaliśmy domy z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Większość dzieci zdecydowała się na pracę w parach. Jakież ciekawe rozmowy były w czasie tworzenia.


Powstawały podjazdy - to nic, że zbyt ostre czasem, ale 3 i 4-latkom trzeba wybaczyć brak znajomości praw fizyki. Przyjdzie na to czas. Były też podjazdy bardzo szerokie, by kilka osób mogło wjechać, by było wygodniej wjechać na wózku inwalidzkim. Były też podjazdy indywidualne dla każdego pacjenta szpitala. Bo szpital i szkoła też powstała. Szpital był wyposażony w „maszyny do ćwiczeń”, a szkoła miała uczniów sprawnych i niepełnosprawnych, bo razem jest weselej.

Niektóre domy miały wejście bez żadnego progu, by było łatwo wjechać, a inne domy były wysokie, ciekawe architektonicznie, ale… i tu powstały zadziwiające projekty wind, np. 3 windy w jednym domu, by było wygodnie, a także winda na samochody. Powstały też przydomowe garaże dla samochodów – by prosto z domu niepełnosprawny wsiadł do auta.

Nasi projektanci, czyli Tęczowe Motyle nie zapomnieli o kwiatach, były ogródki blisko domu i były ogródki na dachu – tak modne teraz.

Czy inny znaczy gorszy??? – Oczywiście, że nie!!!
Inny ma inne potrzeby - jak każdy z nas.

Dary Froebla były tutaj środkiem rewelacyjnej zabawy społeczno -konstrukcyjnej. Mimochodem dzieci rozwijały umiejętności społeczne, umiejętności konstrukcyjno-manipulacyjne. Wielką sprawę stanowi też rozwijanie intuicji geometrycznych dzięki Darom Froebla. W zajęciach dzieci używały drobiazgów z jajek niespodzianek lub ze sklepów, to stanowiło dodatkową atrakcję.








Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia