17 grudnia 2023

TWAL czyli sztuka myślenia linią

TWAL (Thinking with a Line) to fascynująca technika plastyczna, która stanowi połączenie inspiracji z różnych nurtów i filozofii, w tym idei Friedricha Froebla oraz podejścia Reggio Emilia. Choć nie jest to technika bezpośrednio związana z samym Froeblem, to opiera się na jego koncepcjach oraz działaniach freblowskich, wzbogaconych o nowoczesne podejście Cathy Topal.

Warto zauważyć, że TWAL to więcej niż tylko metoda, to sposób myślenia linią, co doskonale wpisuje się w podstawy sztuki, projektowania i procesu twórczego. Mimo że technika ta została stworzona przez Cathy Topal, bazuje na doświadczeniach i założeniach różnych nurtów, tworząc unikalną przestrzeń dla rozwijania kreatywności.

W Polsce TWAL często pozostaje w cieniu, jedynie wspominane, pomimo swojej niezaprzeczalnej wartości. Rzadko znajduje się dla niej miejsce w książkach, czasopismach czy dostępnych online materiałach edukacyjnych. Jednak warto zmienić ten stan rzeczy, gdyż TWAL oferuje dzieciom, począwszy od 3 roku życia, unikalną możliwość wyrażenia się i rozwijania swojego potencjału twórczego.
TWAL wykorzystuje karton do odbijania linii, umożliwiając dzieciom stworzenie konstrukcji, których nie byłyby w stanie narysować odręcznie. Proces malowania linią staje się inspiracją do tworzenia nowych, fascynujących kompozycji, rozwijając jednocześnie wyobraźnię i zdolności artystyczne najmłodszych. Czas zapewnić TWAL zasłużone miejsce w polskiej edukacji i przestrzeni twórczej dzieci! 

Jaka jest rola nauczyciela w procesie edukacyjnym? W rzeczywistości to dużo więcej niż tylko przekazywanie wiedzy. Nauczyciel pełni funkcję przewodnika, ale również inspiratora, którego zadaniem jest wywołanie entuzjazmu wśród uczniów.

Nauczyciel powinien cechować się umiejętnością skutecznego demonstrowania, zwłaszcza w kontekście linii i form w sztuce. Wyraziste pokazywanie poszczególnych linii poprzez gesty i narzędzia nie tylko ma na celu przekazanie konkretnych informacji, ale przede wszystkim ma stymulować dzieci do aktywności oraz odkrywania fascynującego świata linii.

Warto podkreślić, że nauczyciel nie powinien ograniczać się do podawania gotowych instrukcji. Wręcz przeciwnie, jego rola to zachęcanie do pomysłowości oraz wspieranie procesu poszukiwania własnych rozwiązań. Poprzez stworzenie otoczenia, w którym uczniowie mogą swobodnie eksperymentować, nauczyciel wspiera kreatywność i samodzielność.
Obserwacja dziecka w trakcie procesu tworzenia staje się kluczowym elementem roli nauczyciela. Słuchanie i rejestrowanie słów dzieci pozwala na zrozumienie ich myśli, potrzeb i pomaga odkryć ich talenty. W ten sposób nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę, ale także wspiera rozwój indywidualnych zdolności uczniów. Rola nauczyciela to nieustanne inspirowanie i prowadzenie dzieci na drodze odkrywania własnego potencjału.

TWAL, czyli stemplowanie plastikową kartą to efektywna i kreatywna metoda wspierania rozwoju twórczości, wyobraźni, a przy okazji motoryki małej. Sprawne ruchy nadgarstka w połączeniu z dziecięcą fantazją to droga to kreacji wspaniałych, niecodziennych, prostych w formie, a bogatych w treść obrazów. 

Święta – TWALuj i pomaluj” to wzory – inspiracje do poprawiania i tworzenia obrazów o tematyce świątecznej. Choinki, szopki, śnieżynki w dwóch wersjach – z cieńszej i grubszej linii to doskonała zabawa dla młodszych i starszych przedszkolaków. Sprawdzą się również na świątecznych warsztatach z rodzicami. Zatem nie czekaj, TWALuj i pomaluj!

Karty można pobrać tutaj: KLIK



Co trzeba przygotować do stemplowania?

1) Kawałek kartonu - zalecamy przygotowanie kartoników o rozmiarach 8 cm na 5 cm, chociaż dostępne są również gotowe rozwiązania. Karton, będąc narażony na działanie farby, może się zmiękczać, dlatego zalecane jest regularne wymienianie kartoników w trakcie procesu twórczego. Alternatywą dla kartonu mogą być:
-- plastikowa karta, na przykład podarunkowa, lojalnościowa, biblioteczna,
-- wizytówka,
-- karta telefoniczna,
-- kalendarz listkowy.

2) Kartki papieru.

3) Farba oraz podstawki (np. papierowe talerze).

Na początku zaleca się użycie dużego formatu papieru, np. A3. Zgodnie z zasadami Cathy Topal, w technice tej dominować powinno stemplowanie jednym kolorem, a podstawka powinna umożliwić dziecku swobodne zamoczenie krawędzi kartonu w farbie.


Życzymy miłego świątecznego stemplowania! 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz