24 marca 2020

ZWYKŁE ZAKRĘTKI – NIEZWYKŁE ZABAWY

Dziś kolejna porcja pomysłów na zabawy, które można zorganizować z przedszkolakami, ale też z dzieckiem w domu. Zapewne każdy z nas ma w domu zapas kolorowych zakrętek z różnych butelek. Czy zastanawialiście się kiedyś co można by było z nimi zrobić? 

Przygotowując (wydawać by się mogło) banalnie prostą zabawę memory dla moich przedszkolaków, zaczęłam się zastanawiać: jaki wpływ na rozwój naszych dzieci może mieć zwykła zakrętka? Jak ogromne walory edukacyjne posiadają zabawy z zakrętkami?

Poniżej przedstawiam Wam propozycje zabaw i ich wartości edukacyjne dla dzieci:

1. MEMORY
Na zakrętkach rysujemy np. symbole pogody lub naklejamy kółeczka w różnych kolorach pamiętając, że każda zakrętka powinna mieć swoją parę. Zachęć dzieci do samodzielnego  przygotowywania zakrętek do gry.
--> Zabawa ta rozwija koncentrację, pamięć i spostrzegawczość.

2. STEMPLOWANIE
Przygotujmy wraz z dziećmi stemple z zakrętek: wytnijmy z pianki różne postacie wg pomysłu dziecka, a dziecko niech je samodzielnie przyklei do zakrętki, np. za pomocą taśmy dwustronnej.
--> Drukowanie stemplem rozwija zmysł konstrukcyjny, pomysłowość i wyobraźnię, kształtuje umiejętności manualne oraz percepcję wzrokową dziecka.

3. KÓŁKO I KRZYŻYK
Rysujemy na kartce papieru plansze dla maluchów (wystarczy 9 pól) i dajemy dzieciom zakrętki w wybranych przez dzieci kolorach.
--> Zabawa ta rozwija logiczne myślenie, strategie i taktykę, spostrzeganie wzrokowe, a także rozwija umiejętność nazywania i kontrolowania emocji (radość, złość, np. podczas przegranej).

4. ZAKRĘCONE RYTMY
Dajemy dziecku pojemniczek z kolorowymi zakrętkami i prosimy żeby dokończyło ułożony przez nas rytm. W dalszej części zabawy to dziecko może ułożyć rytm, który to my będziemy układać.
--> Zabawa ta rozwija umiejętność skupienia uwagi na prawidłowościach oraz sprzyja dostrzeganiu regularności.
--> Uświadamia dzieciom rytmiczną organizację czasu, np. następstwo dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia.

5. POKAŻ MISIU GDZIE MASZ ZAKRĘTKĘ?
Prosimy dzieci, aby wybrały ulubioną zabawkę i kładziemy względem zabawki kolorowe zakrętki. Zadajemy dziecku pytania: gdzie znajduje się niebieska zakrętka? Zielona zakrętka znajduje się....? Po lewej stronie misia leży zakrętka w jakim kolorze? Świetnym sposobem na dalszą zabawę jest poproszenie dziecka, aby określało położenie zakrętki względem własnego ciała.
--> Zabawa ta rozwija orientację przestrzenną: dzieci uczą się rozróżniania strony prawej i lewej, określania położenia obiektów względem zabawki oraz utrwala określenia (przed, za, obok, nad, na), rozwijają orientację w schemacie własnego ciała.

6. SEGREGUJEMY ZAKRĘTKI
Przygotowujemy dzieciom zakrętki i miseczki, prosimy dzieci żeby do każdej miseczki wrzuciły zakrętki w takim kolorze, jaki wskazuje zakrętka leżąca przed miseczką. Możemy tez prosić dzieci żeby podzieliły nakrętki pomiędzy dwie miseczki: do jednej wrzucają małe zakrętki, do drugiej duże.
--> Zabawa ta rozwija zdolność logicznego grupowania przedmiotów wg określonej cechy, rozwija też koncentrację uwagi i spostrzegawczość.

7. POLICZYMY ZAKRĘTKI
Prosimy dzieci żeby ułożyły tyle nakrętek, ile kropek wskazuje kartonik lub dla starszych dzieci tyle zakrętek ile wskazuje cyfra na kartoniku. Możemy wykorzystać dwie miseczki i położyć obok każdej z nich kartonik, aby dzieci powrzucały do każdej z miseczek wskazaną liczbę zakrętek, a na końcu możemy porównywać czy w miseczkach jest tyle samo zakrętek, w której jest więcej, w której mniej.
--> Zabawa ta rozwija umiejętność liczenia, porównywania liczebności zbiorów, utrwala pojęcia: mniej, więcej, tyle samo, a także rozwija koncentrację uwagi.

8. ZAKRĘCONY GOL
Przygotowujemy słomki, zakrętki i pudełko, które będzie nam służyło jako bramka. Zadaniem dziecka jest trafić do bramki dmuchając w zakrętkę przez słomkę.
--> Zabawa ta rozwija i wzmacnia siłę mięśni oddechowych.
--> Wyrabia umiejętność pełnego, szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej.

9. ZAKRĘCONE LITERKI/SYLABY
Przygotowujemy nakrętki i prosimy dzieci, aby same napisały na nich literki. Potem dzieci mogą z przygotowanych liter układać wybrane wyrazy, możemy też prosić dzieci, aby układały wyrazy w oparciu o karty przedstawiające różne przedmioty np. dom, lalka. To samo możemy robić z sylab: prosimy dzieci, aby klaszcząc podzieliły wyraz na sylaby, a na końcu podały liczbę sylab (to ćwiczenie sprawdzi się u dzieci, które mają problemy z dzieleniem wyrazu na sylaby). 
--> Zabawa ta rozwija umiejętność starannej wymowy głosek oraz pomaga w utrwalaniu pisowni wyrazów; rozwija umiejętność dzielenia na sylaby, doskonali percepcję wzrokową i słuchową.


10. ŁOWIENIE ZAKRĘTEK
Przygotowujemy miskę z ryżem lub kiślem i wrzucamy do środka zakrętki. Prosimy dzieci, aby wyłowiły dłonią jak najwięcej zakrętek.
--> Zabawa ta rozwija zmysł dotyku, węchu, wycisza i relaksuje, rozwija wyobraźnię.


Niby zwykłe zakrętki, a jak się okazuje mogą w niezwykły sposób wspomagać rozwój naszego dziecka.

Udanej zabawy! :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz