12 marca 2020

#ZABAWY JĘZYKOWE Z ADĄ - OGRÓDEK KRYSI - WIOSENNE ZABAWY

Wielkimi krokami zbliża się wiosna. Zapraszamy po garść inspiracji, a nawet gotowy scenariusz wiosennych zajęć! Co urosło w ogródku Krysi? Przeczytajcie opowiadanie i zorganizujcie na jego podstawie wspaniałe zabawy :) 
1. „Ogródek Krysi” - opowiadanie ilustrowane przez nauczyciela sylwetami wykonanymi z freblowskich darów – teatrzyk stolikowy.

,,Ogródek Krysi”, A. Aleksiejew
W ogródku Krysi wszystko spało. Nie było widać ani jednej żywej roślinki. Wszystko otulone było białą, mięciutką pokrywą śniegu. Na niebie było widać tylko chmury, z których opadały na ziemię zimowe płatki śniegu. Było zimno i nieprzyjemnie brrr…. 
Pewnego dnia na niebie nieśmiało pojawiło się słoneczko. Wywołało uśmiechy na twarzach i od razu zrobiło się weselej, i jakby trochę cieplej. Zima zaczęła pomalutku pakować swoje walizki, bo zbliżała się nowa pora roku. Słoneczko zorientowało się, że od jego promieni śnieg powoli topnieje, więc uradowane zaczęło świecić coraz mocniej, coraz śmielej. 
Zachęcona ciepłymi, złoto-żółtymi promyczkami spod białego puchu wychyliła się mała, nieśmiała cebulka. W tym momencie zawiał mocny, porywisty wiatr i przestraszył biedną cebulkę. Maleńka ponownie ukryła się w śnieżnym puchu. Słoneczko posmutniało. Tak bardzo chciało pomóc cebulce. Było też ciekawe co z niej wyrośnie. Postanowiło, więc świecić jeszcze mocniej. Śnieg zamienił się już w wodę. Słoneczne promienie ogrzewały ziemię, a cebulka pełna odwagi wyłoniła się z ziemi. Słońce zdawało sobie sprawę, że tylko ono nie wystarczy cebulce do prawidłowego rozwoju, dlatego dogadało się z małą deszczowa chmurką. Słoneczko świeciło i ogrzewało ją, a z chmurki od czasu do czasu spadały na ziemię krople deszczu. Cebulka pijąc wodę rosła i rosła, aż pewnego dnia zmieniła się w piękny kolorowy kwiat. 
Słoneczko i chmurka cieszyli się razem z nią i byli dumni ze swojej współpracy. Cebulka rozejrzała się dookoła. Obok niej wyrosły równie piękne, pachnące i kolorowe kwiatki. Usłyszała świergot i śpiew ptaszków. Hurra, pomyślała, nadeszła wiosna!

2. Rozmowa na temat treści opowiadania. Zachęcenie do aktywnego udziału w dyskusji. Próby odtworzenia treści utworu. 
Uświadomienie dzieciom cyklicznie zmieniających się pór roku oraz wspólne określenie warunków potrzebnych roślinom wzrostu roślin.  

3. „Cebulka i kwiat” – zabawa z elementami swobodnego tańca, do muzyki klasycznej np. A. Vivaldi Cztery Pory Roku „Wiosna”. 
Dzieci wchodzą w rolę. Zamieniają się w małą cebulkę ukrytą pod pokrywą śniegu. Inspirowane muzyką rosną, wyciągają główki do słoneczka. Zamieniają się w kwiaty i tańczą na łące. (Możemy dla atrakcyjności  podczas zabawy wykorzystać kolorowe apaszki).

4. Praca w grupach zadaniowych  (wybór do grup losowy, np. przygotowane do losowania papierowe, kolorowe kwiaty: zielony, żółty, czerwony, niebieski). Poszczególny kolor przyporządkowany jest do grupy:
- grupa darów (kwiat w kolorze zielonym) –  zadaniem dzieci jest układanie kwiatów oraz wspólne tworzenie łąki przy wykorzystaniu freblowskich darów,

- grupa badawcza (kwiat w kolorze żółtym) – dzieci przy pomocy narzędzi badawczych (lupa, pęseta itp.)  oglądają zgromadzone cebulki. Mają za zadanie posegregować je pod względem wielkości i przyporządkować pasującą do nich ilustrację,

- grupa gospodarcza (kwiat w kolorze czerwonym)  –  zadaniem dzieci jest wspólne posadzenie cebulki w doniczce. Muszą rozplanować i podzielić czynności, aby osiągnąć wspólny cel,

- grupa twórcza (kwiat w kolorze niebieskim) – dzieci tworzą  prace plastyczne, w których używają różnej wielkości kół. Poprzez składanie ich w określony sposób tworzą origami płaskie. Drugim wariantem jest malowanie tulipanów na siatce geometrycznej -  stemplowanie gąbką. 

5. Zabawa na pożegnanie


"Freblowski kwiat", A. Aleksiejew
Czerwona piłeczka w kwiatuszka się zmieniła,
Ale swoje płatki gdzieś pogubiła.
Kochane przedszkolaki płatki w rączkach trzymają
I zaraz do piłeczki je poprzykładają.
A kiedy płatek swój przyłożymy,
O tym co nam się podobało na zajęciach głośno mówimy.


Jeszcze zielony sznureczek i dwie zielone piłeczki położymy
I zajęcia zakończymy.



* Dodatkowe propozycje:
Proponowane prze ze mnie  w konspekcie zajęć freblowskie dary, możemy zastąpić przedmiotami z „małego świata”. Wszystkie zgromadzone przez nas guziki, patyczki, sznurowadła, wstążeczki, klocki, piórka, makaron, akcesoria kuchenne oraz materiały przyrodnicze umożliwią nam przeprowadzenie wyżej opisanego zajęcia. Przy ich użyciu możemy także przedstawić treść opowiadania, a następnie przekazać dzieciom jako materiał wykorzystany podczas twórczych zabaw w kąciku darów.




Cały scenariusz zajęć możesz pobrać tutaj:



Źródła: 

- "Program wychowania przedszkolnego Dar Zabawy", B. Bilewicz- Kuźnia, S. Kustosz, K. Małek 

- "Magiczne koła, czyli origami płaskie z koła", D. Dziamska

- "Ja wśród innych", M. Bogdanowicz





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz